
Schiphol heeft haar plannen voor een nieuwe terminal weer uit de ijskast gehaald. De luchthaven presenteerde vijf jaar geleden al een nieuwe terminal die in 2023 klaar moest zijn, maar daar kwam het nooit van door de coronacrisis. Een woordvoerder van de luchthaven laat aan het Financieel Dagblad weten dat er nog geen investeringsbesluit is genomen.
Er wordt met enige verbazing op de plannen van de luchthaven gereageerd. ‘Ik begrijp er niets van. De minister zegt dat Schiphol moet krimpen, maar ik lees net dat ze een nieuwe terminal gaan bouwen?’ en ‘Hoe kan overheid zeggen dat het aantal vluchten wordt beperkt en vervolgens toestaan dat #Schiphol juist uitbreidt, midden in een gigantische crisis? En wat moeten de boeren hiervan vinden? Dit is totaal ongeloofwaardig.’
De nieuwe plannen van Schiphol zijn te zien op het aanbestedingsplatform Tenderned, zo wist het Financieel Dagblad vanochtend te melden. Daarin staat onder andere te lezen dat de Schiphol B.V. eind 2021 heeft besloten dat de nieuwe terminal, die ‘Terminal Zuid’ moet gaan heten, er moet komen. De nieuwe terminal zou nodig zijn, ondanks dat het aantal vliegbewegingen van de regering omlaag moet, omdat airlines met grotere toestellen zouden gaan vliegen en de luchthaven daardoor met meer passagiers te maken zou krijgen.
Daarnaast zou de nieuwe terminal ook nodig zijn om ‘schuifruimte’ te creëren waarmee de capaciteitsproblemen opgelost kunnen worden en het biedt mogelijkheden om andere gebieden op de terminal te renoveren. Op de projectpagina ‘nieuwe terminal‘ op Schiphol.nl staat nog steeds dat de nieuwe terminal in 2023 klaar moet zijn en is nog niks te lezen over de nieuwe plannen die vandaag bekend werden…
Op Tenderned staat: ‘Het creëren van een terminal, het (modulair) renoveren van een pier en upgraden van lounges zijn uitdagende klussen. Kabels en leidingen moeten worden verplaatst, wegen worden verlegd, platformen en vliegtuigopstanden aangepast, enz. De projecten (aanbestedingen) kunnen eventueel worden opgedeeld in verschillende percelen. Gezien de omvang van het projecten en de nodige ontwerp- en bouwdisciplines die hierbij betrokken zijn, zullen coördinatie en interfaces tussen projecten en percelen een grote uitdaging vormen. Afhankelijk van het soort contract (traditioneel, design & construct, enz) kan de waarde van de opdrachten worden bepaald.’
Het Financieel Dagblad wijst erop dat Schiphol coo Hanne Buis in het voorjaar in een gesprek met de krant weten dat de terminal in de toekomst wel nodig was, maar vooralsnog in de pauzestand stond. Nu blijkt echter dat het besluit tijdens het interview al was genomen. Voorlopig is de terminal, die zo’n € 1 miljard zal kosten, er nog niet. In 2032 moeten de bouwwerkzaamheden zijn afgerond.
‘In de voorbereiding op mogelijke aanbestedingen voor deze utiliteitsprojecten wil Schiphol Nederland B.V. de input van de markt betrekken. De informatie die met deze marktconsultatie wordt vergaard, heeft als doel te worden gebruikt bij het bepalen van de beste inkoopstrategie en de nadere besluitvorming rondom en de invulling van een mogelijke aanbesteding(en) en projectaanpak. De gewenste informatie focust op feedback, op haalbaarheid portfolio, contractuele voorwaarden, mate en afhankelijkheid van interesse en omgang met Schiphol-context’, zo staat te lezen op Tenderned.
Schiphol verwacht begin 2023