
Na de grote stroomstoring is Schiphol naar eigen zeggen vanochtend ‘goed opgestart’. De airport verwacht vandaag een drukke, maar reguliere dag. Zo’n zesduizend reizigers die zondag gestrand zijn, zullen vandaag -verspreid over de dag- met extra vluchten naar de plek van hun bestemming gebracht worden. Airlines hebben echter nog wel te maken met een grote stroom aan schadeclaims.
Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim, liet al eerder weten dat zijn organisatie geen claims accepteert van voor 12:00 uur, omdat er volgens hem sprake is van een overmachtsituatie. Wel zijn er al genoeg incidenten gemeld van na 12:00 uur, die onder de Verordening 261/2004 vallen. ‘Het loopt storm op dit moment. Maar vooral vanaf de andere kant. We hebben het natuurlijk steeds over de reizigers op Schiphol, maar er zijn ook veel mensen gestrand die naar Schiphol moesten vliegen’, aldus Noorderhaven.
Hoewel stroomstoring overmacht betekent voor getroffen vliegmaatschappijen hebben zij wel een zorgplicht. ‘Als je kosten hebt gemaakt, moet de airline ervoor zorgen dat gestrande passagiers op een volgende vlucht worden omgeboekt.’ Ook zijn de luchtvaartmaatschappijen dan verantwoordelijk voor extra kosten als hotels en consumpties op het vliegveld. ‘En reken maar uit, die kunnen flink hoog oplopen als je al met een plus 1 bent’, aldus Noorderhaven.
De directeur van de EU-claim denkt vooral dat er vragen gesteld moeten worden over hoe het mogelijk is dat zo’n belangrijke infrastructuur door een niet rechtstreekse stroomstoring. ‘Wij gaan daar geen hogere wiskunde op loslaten, maar theoretisch gezien kan er schade verhaald worden op de airport. Maar we denken niet dat we dat bij de rechtbank erdoor krijgen.’