
Schiphol en KLM bestrijden dat er sprake was van een geheime deal tussen beide partijen. Het blijkt dat meerdere luchtvaartmaatschappijen een voorstel hebben ontvangen van de luchthaven waarbij het ging over een vergoeding van € 350 per stoel op niet uitgevoerde vluchten, maar het is niet duidelijke welke airlines dit voorstel hebben ontvangen. Echter was de deal, tussen Schiphol en meerdere luchtvaartmaatschappijen, wel degelijk geheim voor airlines die geen voorstel van Schiphol ontvingen.
In de TAT’s Travel Podcast van gisteren vroeg Tom van Apeldoorn (uitgever TravMagazine) zich hardop af of er sprake was van een geheime deal tussen Schiphol en KLM waarin afspraken waren gemaakt over een vergoeding per stoel voor niet uitgevoerde vluchten. Hij baseerde zijn vraag op informatie die in het bezit is van TravMagazine. Een woordvoerder van KLM doet het verhaal af als ‘complete onzin´.
Het nieuws dat Van Apeldoorn gisteren in de TAT’s Travel Podcast bracht, dat Schiphol € 350 per stoel geeft op niet uitgevoerde vluchten, is vandaag in veel landelijke media terug te vinden. Verschillende reisbedrijven reageren geïrriteerd op het nieuws. ‘Wie compenseert ons?’, vraagt Coby van Dongen (de Jong Intra Vakanties) zich af.
Nu blijkt dat Schiphol de deal niet alleen met KLM had, maar met meerdere airlines. Welke airlines van de deal gebruikmaken is niet duidelijk. ‘Andere airlines wisten niks af van de deal, ook de commerciële airlines niet. Die € 350 vergoeding per stoel kwam opeens om de hoek kijken’, aldus Van Apeldoorn.
Volgens een woordvoerder van Schiphol kloppen de quotes van Van Apeldoorn niet: ‘Het is geen geheime deal, dat is dus onzin. Het is een voorstel van onze kant. Andere airlines waren gelijktijdig op de hoogte van dit voorstel en het is geen geheime deal’. Toch zijn er airlines die aan TravMagazine laten weten dat er in hun ogen wel degelijk sprake is van een geheime deal, omdat zij niet op de hoogte waren gebracht door de luchthaven.
De woordvoerder van Schiphol laat weten dat het voorstel is gedaan aan luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven konden helpen op basis van aantal vertrekkende passagiers op bepaalde tijden en dagen. ‘Dat daardoor niet alle luchtvaartmaatschappijen dit voorstel ontvingen, maakt het nog niet geheim en ook niet exclusief voor KLM. Dat klopt dus niet in jullie berichtgeving’.
‘We vragen luchtvaartmaatschappijen om het aantal lokaal vertrekkende passagiers te verlagen, conform de opgave van de slotcoördinator die afgelopen maandag is gedaan. Het uitgangspunt is een beter beheersbare operatie’, aldus de woordvoerder van Schiphol. ‘Met een stimulans hebben we geprobeerd om luchtvaartmaatschappijen die konden helpen, proberen te bewegen om het aantal lokaal vertrekkende passagiers deze dagen te verminderen. Deze stimulans is gelijktijdig aan meerdere luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, aangeboden.’