
Transavia breidt komende zomer en winter haar netwerk aanzienlijk uit en lanceerde deze week de Smart fare, een nieuw tarief tussen het bestaande Basic en Plus. Sam Gertsen, Team Lead Sales & Partnerships bij Transavia, gaf tijdens de RMC op het hoofdkantoor van de airline een uitgebreide toelichting op het nieuwe tarief en het Transavia-netwerk.
Volgens Gertsen kwam de behoefte aan een nieuw tarief direct vanuit de markt. ‘Klanten kochten vaak cabinebagage, stoelselectie en priority boarding tegelijk, dus dan is het mooi om dat als een kortingsbundel aan te bieden. Het nieuwe tarief is inmiddels beschikbaar in de partnerkanalen. ‘Dat lijkt logisch, maar het is technisch behoorlijk ingewikkeld, omdat al die kanalen op een verschillende IT-architectuur zijn gebouwd. Daar hebben we met het team keihard aan gewerkt.’
Transavia maakt daarnaast werk van een aanzienlijke capaciteitsgroei, mede door de inzet van de nieuwe Airbus met 232 stoelen, fors meer dan de 189 op de Boeing 737. Die extra capaciteit wordt ingezet op meerdere strategische routes. Een voorbeeld is de route van Rotterdam naar Londen, waar doordeweeks dagelijks wordt gevlogen. ‘Dit is zo’n bestemming die goed past in onze routemix: veel starts en landingen, kort en niet te ver’, aldus Gertsen.
Ook de Italiaanse stad Triëst komt op de kaart, met vluchten op dinsdag, vrijdag en afwisselend in het weekend. ‘Een populaire bestemming om vanuit daar door te reizen naar Slovenië, Kroatië of gewoon Italië zelf.’ Skopje in Noord-Macedonië keert terug op de planning, met vluchten vanaf Amsterdam op donderdag en zondag. Gertsen: ‘Een beetje een verborgen parel. Zaken zijn daar nog betaalbaar en het spreekt de Gen Z-generatie aan.’
Alicante wordt nu dagelijks aangevlogen vanaf zowel Rotterdam als Eindhoven. ‘Als je een keer een dag niet kunt, kun je de dag erna vliegen of je vlucht wijzigen als klant.’ Ook Granada komt nadrukkelijk in beeld, met twee à drie vluchten per week. ‘Granada doet het ontzettend goed. Mede dankzij gezamenlijke promotie met het Spaans verkeersbureau kunnen we de bestemming goed onder de aandacht brengen.’
Opvallend is de toevoeging van Rabat, vanaf 13 november driemaal per week. ‘Er zijn geen directe verbindingen vanuit Nederland en het is zo’n bestemming die zowel leisure als visiting friends & family combineert. De ANVR-congresvlucht naar Rabat op 13 november is de eerste vlucht.’ Een ander voorbeeld van een strategische bestemming is Marsa Alam in Egypte. ‘Dit is echt een bestemming die we samen met de reisbranche ontwikkelen. Het ligt niet direct bij Hurghada; klanten zijn al snel 219 minuten onderweg met de bus. Dan loont het echt om daar rechtstreeks op te vliegen.’
Tekst gaat verder onder de video.
Agadir keert terug als volwaardige bestemming en wordt aangevlogen vanaf zowel Amsterdam (dinsdag, donderdag, zondag) als Brussel (maandag, woensdag, zaterdag). ‘Het is historisch succesvol, heeft zomer-winter potentie en er zijn veel nieuwe hotels gebouwd. Echt zo’n bestemming waar we met jullie, onze partners, over schakelen.’ Ook Amman, Jordanië maakt zijn comeback. Vanaf 2 november wordt op zondag gevlogen. ‘Een prachtige short-stay rondreisbestemming met een avontuurlijk karakter. Weinig betaalbare directe verbindingen, dus met vertrouwen gaan we die route weer opstarten.’
De Belgische markt ontwikkelt zich eveneens. In Brussel heeft Transavia diverse routes. Wintersportbestemmingen als Salzburg en Innsbruck worden er teruggeschaald. Bestemmingen als Tenerife doen het daarentegen erg goed. Opvallend is dat in België 41 procent van de tickets via reisbureaus wordt verkocht, een aanzienlijk aandeel dat volgens Gertsen de waarde van de reisbranche onderstreept.
Tot slot werd de presentatie luchtig afgesloten met een interactieve quiz, waarbij Transavia branded cabinebagage koffertjes werden uitgereikt aan deelnemers met de juiste antwoorden, inclusief het felbegeerde ‘gouden koffertje’ met daarin een reischeque.