
Ryanair hoopt de coronacrisis te overleven door 3.000 banen te schrappen. Daarmee neemt de lowcost luchtvaartmaatschappij afscheid van ongeveer 15% van zijn personeel. Ryanair-topman Michael O’Leary noemt de staatssteun voor concurrerende vliegbedrijven oneerlijk. Hij zegt dat de ‘staatsdoping’ leidt tot een oneerlijk speelveld.
Dat heeft Ryanair vrijdag bekendgemaakt bij een vooruitblik op de resultaten over het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar. De ontslagronde bij Ryanair treft vooral cabinepersoneel en piloten. Wie zijn baan mag houden, moet een salarisverlaging van 20% accepteren. CEO Michael O’Leary levert zelf de helft van zijn salaris in. Op die manier denkt Ryanair de zomer van 2022 te halen, want voor die tijd ziet het bedrijf de passagiersaantallen niet herstellen.
Staatssteun
Ryanair-topman Michael O’Leary deed vrijdag ook zijn beklag over het feit dat veel Europese luchtvaartmaatschappijen staatssteun krijgen of daar een beroep op hebben gedaan, zoals Air France-KLM en Lufthansa. O’Leary sprak volgens Het Financieele Dagblad van ‘staatsdoping’ die de luchtvaartsector op zijn kop zet, en wat zal leiden tot een oneerlijk speelveld.
In het Verenigd Koninkrijk – waar Ryanair een van de belangrijkste spelers is – groeit het ongemak over het gebrek aan specifieke hulp vanuit de overheid, aldus het FD.nl. De Britse regering heeft laten weten dat luchtvaartmaatschappijen eerst bij hun aandeelhouders moeten aankloppen voordat de overheid ze van de ondergang zal behoeden. Wel is de regering al weken in gesprek met Virgin Atlantic, dat op omvallen staat.
