
MSC Cruises laat bij de Franse werf STX maximaal vier nieuwe schepen bouwen. Hiervoor is woensdag in Parijs een intentieverklaring ondertekend.
De vier schepen, waarvan de eerste in 2022 wordt geleverd, is gebaseerd op een nieuwe geavanceerde generatie die wordt gepresenteerd als de ‘World Class’ MSC Cruises schepen. De aankondiging van de overeenkomst werd gedaan op het Elysee Palace, in aanwezigheid van de Franse president François Hollande, grondlegger en eigenaar van MSC Groep Gianluigi Aponte en de CEO van STX France, Laurent Castaing.
De nieuwe orders zijn goed voor een investering van 4 miljard euro. Hiermee komt de totale omvang van het investeringsplan van MSC, dat meer dan tien jaar omvat (van 2014 tot 2026) op 9 miljard euro.
De vier schepen (twee definitieve orders en twee opties) worden geleverd in 2022, 2024, 2025 en in 2026. De schepen wegen meer dan 200.000 ton, beschikken ieder over 2.700 hutten en kunnen 5.400 passagiers op basis van tweepersoonsbezetting herbergen.
‘Het is een ‘commitment’ voor de cruise industrie’, verklaarde topman Pierfrancesco Vago van MSC Cruises tegen TravMagazine tijdens de bekendmaking in Parijs. ‘Dit betekent groei voor cruise-industrie, maar daarnaast wordt ook werkgelegenheid gecreëerd. ‘Dat is wat Europa nodig heeft.’ Ook veiligheid is een van de belangrijkste onderwerpen in de visie van Vago. ‘De cruisevakantie vermijdt rampen. Daar kunnen wij steeds meer op inspelen als cruise-rederij. Veiligheid staat voorop.’
MSC Cruises wil vooral dat het luxe segment ‘gedemocratiseerd’ wordt. En vooral is Nederland, zegt Vago. ‘Nederland wil investeren in infrastructuur wat betreft cruise-vertrekken vanaf vooral Amsterdam.’
In 2014 had MSC 34 afvaarten in Nederland (Amsterdam en IJmuiden). In 2015 waren dat er nul. Dit jaar zijn er drie afvaarten. Ook voor de Nederlandse markt betekent de reuzenorder uitbreiding van de capaciteit, zegt Erik Schuffel, managing director van MSC Nederland. ‘Het belangrijkste signaal dat Vago geeft, is dat Nederland meedoet. Hij heeft het niet meer alleen over de cruisemarkt, het gaat over de totale vakantiemarkt en de vakantiebeleving. Er is meer ruimte om MSC-schepen te laten vertrekken vanuit Nederland, en het geeft ons extra mogelijkheden om cruises aan te bieden aan een breder publiek. Als MSC Nederland hebben wij dit nodig. Op dit moment slurpt Duitsland onze capaciteit op.’
Foto: Erik Schuffel, managing director MSC Nederland, met topman Pierfrancesco Vago in Parijs.