
‘We willen zo snel mogelijk uitkeren nadat we de vouchers ter verificatie aangeboden hebben gekregen’, dat laat Erik Jan Reuver (directeur SGR) in een eerste reactie weten aan TravMagazine nadat eerder vandaag bekend werd dat de Europese Commissie het Voucherfonds goedkeurde.
Die goedkeuring vanuit Brussel kwam er eerder dan verwacht?
‘Ja, eigenlijk wel. Dit bericht was een aangename verrassing vandaag.’
Consumenten horen het nieuws ook, die verwachten natuurlijk via de reisorganisatie morgen hun geld binnen te krijgen…
‘Reisondernemingen zullen eerst de consument moeten terugbetalen. Daarna kan bij het Voucherfonds financiering voor 80% worden gevraagd door de reisonderneming, indien een lening is toegekend en de aanvrager dus voldoet aan de eisen van levensvatbaarheid, et cetera.’
Reisondernemers willen weten wat de status is van hun Voucherfonds-aanvraag. In hoeverre krijgen zij hierop een reactie?
‘Het Voucherfonds heeft een heel team die zowel telefoon als email bedienen en continu met aanvragers in gesprek zijn en een status update geven.’
Hoeveel aanvragen voor een lening zijn er en hoeveel hebben een akkoord gekregen op hun aanvraag?
‘Dit is informatie die wij met een individuele partij delen.’
Hoeveel van de partijen die een aanvraag hebben gedaan zijn afgekeurd, omdat zij de lening naar verwachting niet kunnen terugverdienen de komende jaren?
‘Er zijn nog geen aanvragen afgekeurd.’
Stel een reisbedrijf heeft een lening van € 200.000 aangevraagd en die aanvraag is goedgekeurd. Wat moet dit bedrijf doen, wanneer kan dit bedrijf het geld verwachten?
‘Eerst de consument schadeloos stellen en dan de vouchers aanbieden bij het voucherverificatie team conform de procedure die deze week wordt aangeboden.’
Er komt een handleiding hoe een en ander met betrekking tot het Voucherfonds gaat werken, wanneer verwacht je die?
‘Naar verwachting deze week, wordt opgesteld door het voucherverificatie team van Don Kaspers.’
Ik hoorde dat Don tijdens het vragenuurtje heeft laten weten dat jullie nog druk bezig zijn met een portal waarin alles automatisch gaat werken, dat die portal nog wordt getest. Is deze inmiddels klaar of wanneer verwachten jullie dat die klaar is?
‘Deze portal wordt de komende dagen getest en is deze week operationeel, zodat deelnemers vouchers via de portal kunnen aanbieden.’
Moeten touroperators die hun (deel van de) lening via het Voucherfonds krijgen binnen bepaalde tijd retailers betalen?
‘Dat zal in de procedure komen te staan.’
Ik hoor dat er tijdens het vragenuurtje is gezegd dat in heel veel gevallen de informatie die op het voucher hoort te staan er niet op staat, niet klopt, dat partijen bijvoorbeeld verkeerde data op vouchers hebben gezet (zodat ze pas later hoeven terug te betalen?). Gaan ze door de mand vallen nu ze voucher en boekingsbevestiging moeten inleveren bij de automatische controle? Ik begrijp dat de controle plaatsvindt via een automatisch systeem?
‘Klopt, op basis van steekproeven.’
Wat is de boete wanneer partijen die een lening hebben aangevraagd zich duidelijk niet aan de regels hebben gehouden?
‘Geen boete. Of de lening wordt niet toegekend of als de lening al is toegekend en de leningsvoorwaarden worden niet nagekomen dan is de lening direct opeisbaar.’
Het wordt doorwerken met het paasweekend denk ik?
‘Jazeker, we willen zo snel mogelijk uitkeren nadat we de vouchers ter verificatie aangeboden hebben gekregen.’