
‘Aan het intrekken van de vrijstelling (van alltours en Schauinsland, red.) zijn natuurlijk al veel brieven en gesprekken aan gewijd. Zij waren dus van te voren geïnformeerd dat SGR dit ging doen en hadden ook een redelijke termijn gekregen om de verplichtingen na te komen. Zij hebben daar niet op gereageerd en dan is de intrekking van de vrijstelling een logisch gevolg’, zo laat SGR-directeur Erik Jan Reuver weten aan TravMagazine.
Eerder liet de SGR al weten dat de intrekking van de vrijstelling te maken heeft met schade afwikkeling van D-reizen. Reuver: ‘De betreffende buitenlandse touroperators geven – op hoofdlijnen – aan dat zij bij geannuleerde reizen het geld al teruggestort hadden aan D-reizen en dat zij niets te maken hadden met de vouchers die D-reizen op hun reizen heeft uitgegeven. Hier is SGR het niet mee eens. De consument heeft zijn geld niet terugontvangen en bij bemiddeling van D-reizen blijft de achterliggende touroperator verantwoordelijk voor de klantgelden. Nu SGR de consument schadeloos heeft gesteld heeft de consument haar rechten aan SGR overgedragen en deze rechten worden nu door SGR uitgewonnen bij deze touroperators. Aangezien de buitenlandse touroperators geen deelnemer zijn maar wel gebruik maken van een vrijstelling waarbij zij akkoord zijn gegaan met de SGR voorwaarden, konden wij niets anders dan de vrijstelling in te trekken nu zij niet thuis gaven.’
Reuver laat weten dat alltours en Schauinsland zich hebben gemeld en hebben aangegeven dat ze in gesprek willen met SGR om de vrijstelling weer terug te krijgen. ‘Het bestuur van SGR beraad zich daar nu over.’