
Bij het consumentenprogramma Radar benadrukte Erik Jan Reuver (SGR) maandagavond de toegevoegde waarde van het corona-voucher. ‘Het is juist om de consument te beschermen. Als de klant zelf annuleert, is er sowieso geen teruggave van de reissom.’
Op de vraag of de voucher wel in het voordeel is van de klant, is het antwoord van Reuver duidelijk: ‘Dit is juist om de consument beter te beschermen. Het aankoopbedrag van de voucher kun je altijd bij de SGR claimen.’
Maar wat als de consument bijvoorbeeld in oktober alsnog dezelfde vakantie wil, maar die valt duurder uit dan het originele aankoopbedrag? ‘Daar kunnen we als SGR weinig aan doen. Als de klant zelf annuleert, is er sowieso geen teruggave van de reissom.’
De ANVR-SGR corona-voucher valt onder de dekking van het garantiefonds, waardoor reizigers de zekerheid houden dat hun reeds betaalde reissom veilig is gesteld. Op een tijdstip waarop de reiziger weer aan vakantie denkt -wel binnen 1 jaar na uitgifte- kan hij deze voucher, die alleen kan worden uitgegeven door deelnemers aan SGR en voldoen aan de door SGR gestelde eisen.
Grijs gebied
Ook over de maatregel dat zorgverleners in Nederland moeten blijven, werden vragen gesteld. Volgens Joyce Donat van de Consumentenbond is het een grijs gebied of hier een speciale regeling voor is. ‘Je zou een beroep moeten kunnen doen dan op de coulance van een airline of reisorganisatie.’ Zo vermeldt Sunweb op de website: ‘Wij zijn ons ervan bewust dat zorgverleners het advies hebben gekregen om niet te reizen. Omdat dit geen verplichting is, kan annuleren en omboeken alleen tegen de standaard voorwaarden.’ Donat: ‘Dit is dus een grijs gebied. Over deze situatie is nog nooit eerder nagedacht.’
TJa, “als de klant zelf annuleert…”. Maar de klant annuleert niet zelf; de reisorganisatie annuleert, ook reizen naar gebieden die nog niet “gesloten” zijn. Dan is de reis gewoon uitvoerbaar en als de onderneming daar van afziet is dat contractbreuk en dient de reissom te worden gerestitueerd. Dat is nadelig voor de onderneming, maar dat is ondernemersrisico, zoals de heer Wiebes zo fijntjes opmerkte over ZZP-ers die hun opdrachten opgezegd zien…
Mevrouw Donat vergeet dat de Consumentenbond mede de voorwaarden bepaalt….
“Niet over nagedacht”….nee, ook niet door uw bond dus. Wie verwijt hier mede de ketel dat ie zwart ziet?
Ovatie voor deze zeer slimme oplossing!