
Nederland heeft de Vakantiebeurs, Duitsland heeft de ITB en Engeland heeft de WTM, maar iedereen die Zuid-Afrika en haar buurlanden verkoopt, wil bij Africa’s Travel Indaba aanwezig zijn. Op uitnodiging van South Africa Tourism trok TravMagazine voor de 44ste editie van het evenement naar Durban.
Africa’s Travel Indaba, eigendom van South African Tourism, is een iconische Afrikaanse vrijetijdsbeurs en heeft als doel het creëren van markttoegang aan Afrikaanse vrijetijdstoerisme producten. De verwachtingen bij Dirk de Bruijne, eigenaar/COO AfrikaPlus, Aeroglobe International, waren voor aanvang hoog gespannen. ‘In de 25 jaar dat ons bedrijf bestaat, hebben we Zuid-Afrika en de beurs veelvuldig bezocht. Indaba is de plek waar Zuid(elijk) en Oost-Afrika bij elkaar komen. Als inkoper ben ik altijd op zoek naar noviteiten voor onze klanten en ik was positief verrast door de overvloed aan inspiratie en waardevolle connecties, want eerlijk is eerlijk, dat is in het verleden weleens anders geweest. Blij te zien dat de beurs weer helemaal back to business is.’
Charme
Dirk mocht, net als andere vakgenoten, na de beursdagen (hernieuwd) kennismaken met KwaZulu-Natal, de provincie die dit jaar als host van Africa’s Travel Indaba optrad. Kim Nooyens, eigenaar Reisbrigade en Kuyo Afrika én voorzitter VvKR, reisde meermaals naar Zuid-Afrika en in 2022 eerder naar KwaZulu-Natal. ‘Voor mijn vertrek was ik erg benieuwd naar de Midlands en Nambiti. Ter plaatse was ik zwaar onder de indruk van de rotsschilderingen bij Kamberg en de helikoptervlucht bij zonsopkomst. Deze provincie heeft zoveel te bieden. Veel reizigers richten zich op St. Lucia en Hluhluwe, maar er is nog zoveel meer.’ Ook de minister van Toerisme, Patricia de Lille, benadrukt in haar openingstoespraak de charme van dit stuk Zuid-Afrika en prijst de werelderfgoedlocaties, de rijke geschiedenis en diverse culturele ervaringen in het gebied.
Groei, hidden gems en duurzaamheid
‘We zijn hier allemaal met één doel: onze toeristische sector enorm laten groeien en dit doen we door met elkaar samen te werken’, laat De Lille in haar openingswoord weten. ‘We zijn blij dat we aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt in het aantal toeristen dat aankomt. Kijkend naar januari tot maart 2024 zien we een robuuste en groeiende Zuid-Afrikaanse toeristensector, met een totaal van 2,4 miljoen internationale toeristen. Hetgeen neerkomt op een stijging van 15,4% in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Er is veel bereikt sinds de Africa’s Travel Indaba van vorig jaar, waarin het kabinet van Zuid-Afrika het masterplan voor de toeristische sector goedkeurde, dat een herstelplan voor de sector na COVID-19 omvat.’
Dat een stijgende lijn waar te nemen is, is Abby Jacobs, acting head North Europe Hub en daarmee verantwoordelijk voor de Nederlandse markt, evenmin ontgaan. ‘De Nederlandse markt bereikte reeds in maart de bezoekersaantallen van 2019.’

Nieuwe plekken
Om de Nederlandse markt aan te blijven trekken, zet South Africa Tourism in op hidden gems. De minister benadrukt dat, naast het feit dat Zuid-Afrika good value for money is en de zon en de stranden fantastisch zijn, de focus best wat meer op diversiteit mag liggen. Meer oog voor minder gebaande paden. Daarom zijn er meer dan 120 kleine organisaties uitgenodigd om deze parels te vertegenwoordigen op de beursvloer, zodat de reiziger niet langer alleen de Tafelberg bezoekt en op safari gaat, maar ook plekken als bijvoorbeeld Franschhoek of de grootste, maar dunstbevolkte provincie Noord-Kaap ontdekt.
Nombulelo Guliwe, de in maart aangetreden CEO van South Africa Tourism, legt graag de nadruk op verantwoord en duurzaam reizen. ‘Laat de plaats waar je vandaan komt beter achter dan hoe je deze vond’, is dan ook haar credo. ‘We investeren veel op het gebied van duurzaamheid, maar er zijn tegelijkertijd altijd uitdagingen. We zijn dan ook blij dat ons team van South Africa Tourism in Nederland ons daarbij helpt. Samen kunnen we ervoor zorgen dat toerisme ook ten goede komt aan de lokale bevolking en niet alleen aan de multinationals, ook dat is een vorm van duurzaam reizen.’

Speed marketing
Dat Africa’s Travel Indaba niet alleen om geplande afspraken draait, blijkt direct op de eerste ochtend wanneer er een ontbijtmoment voor de genodigden is gepland. Onder het genot van een hapje en een drankje worden de aanwezigen bijgepraat door de burgemeester en andere sprekers. Voor wie, voor de officiële openingstijd van de beurs, in korte tijd kennis wil maken met verschillende reisbedrijven, schuift tussen half acht en tien in de ochtend aan bij de zogeheten speed marketing-sessies waarbij elke dag een ander thema centraal staat, variërend van cultuur & township, actief avontuur & badplaatsen en wildlife & camping. Door een korte elevator-pitch ondersteund door audiovisueel materiaal zetten de sprekers zichzelf en hun bedrijf in de spotlight. Wie meer wil weten, kan na afloop voor meer informatie terecht op de beursvloer.

Yoga
De tweede ochtend begint vroeg. Best wel vroeg. Precies om 6.00 uur klinkt het startschot van de jaarlijkse Fun Run, dit jaar georganiseerd door het Robben Island Museum en opgeluisterd door de opzwepende dans en muziek uit KwaZulu-Natal. Standhouders, sprekers, kopers, allen zetten ze op de beachfront promenade in Durban het beste beentje voort.
Voor wie het liever wat rustiger aandoet, neemt al dan niet na afloop van het vijf kilometer lange hardloopevenement deel aan een yogasessie met uitzicht op de golven van de Indische Oceaan. Tomas Tiekstra, Travel Consultant bij Yaxa Reizen, is zo’n vroege vogel. Het is zijn vierde keer in Zuid-Afrika, maar zijn eerste bezoek aan Africa’s Travel Indaba. ‘Mijn agenda stond vol met afspraken met vertegenwoordigers van onder andere accommodaties, wildparken en verschillende regio’s. Het is leuk om deze aanbieders en mede-bezoekers in deze informele sfeer beter te leren kennen.’
Nog een keer
De Nederlander, zo blijkt uit de verschillende presentaties, persmomenten en gesprekken met South Africa Tourism, is een graag geziene gast. Diezelfde Nederlander keert ook maar wat graag terug naar Zuid-Afrika. Meer dan de helft van de reizigers plant een vervolgbezoek. De luxe(re) reiziger en de safariliefhebber weet de bestemming goed te vinden, daarom wordt er ingezet op de wanderlust generation. Zij die willen ontdekken, hidden gems waarderen en voor duurzaamheid willen gaan. Daarmee breekt SAT niet alleen een nieuwe doelgroep aan, maar voorkomt hiermee ook overtoerisme op populaire plaatsen in het land.

Belangrijke markt
Die wanderlust generation is ook volgens Julia Louw, hoofd toerisme WESGRO (Cape Town & Western Cape tourism, trade & investment), precies de juiste omschrijving van haar Nederlandse doelgroep. ‘Deze groep reizigers houdt van the outdoors, wil de lokale bevolking ontmoeten en lokale gebruiken leren kennen. Deze reizigers blijven doorgaans voor een lange(re) periode en zodra ze Zuid-Afrika in het hart hebben gesloten door de bijzondere momenten in onze regio, komen ze terug en blijven dat doen.’
Ntwanano Mtungwa, Executive Manager Toerisme regio Mpumalanga, benadrukt eveneens dat de Nederlandse markt een belangrijke markt is. Wat hij de bezoeker graag meegeeft? ‘Ubuntu’, wat zoveel betekent als ‘ik ben mens, omdat jij het bent’. ‘Zo leer je dingen doen, zoals de locals dat doen.’
Zien is verkopen
Na drie volle, intensieve en leerzame beursdagen is het tijd om Zuid-Afrika in te trekken. Onder het mom van zien is verkopen, trekken de Nederlandse genodigden in twee groepen eropuit. De ene groep wacht een avontuurlijk avontuur in KwaZulu-Natal, compleet met ziplinen, hiken in de natuur en overnachten tussen het wild. De andere groep dompelt zich onder in het wijngebied Stellenbosch en maakt een segwaytour en jeepsafari tussen de wijnranken. In de resterende tijd ontdekken ze de hoogtepunten van Kaapstad.

Waarom jij bij Africa’s Travel Indaba wil zijn…
Enthousiast geworden? Zorg dan dat je er volgend jaar bij bent. Als hosted buyer maak je op eenvoudige wijze kennis met meer dan twintig Afrikaanse landen en meer dan duizend exposanten, variërend van accommodatie-aanbieders, luchtvaartmaatschappijen, DMC’s en bedrijven gespecialiseerd in safari’s, wildlife of lodges.
Marjolein Schipper-Rutten, eigenaar TravelMood, reisde meer dan vijfentwintig keer naar Zuid-Afrika en de 2024-editie van Africa’s Travel Indaba was haar vierde bezoek aan de beurs. ‘Om productkennis op te doen lag mijn focus op het maken van afspraken (eenvoudig in te plannen via de beurs-app, red.) met nieuwe aanbieders. Daarnaast is het ook leuk en leerzaam om met bestaande relaties bij te praten. De drie dagen op de beursvloer zijn naast druk ook de ideale manier om snel veel kennis op te doen. Door het veelzijdige aanbod ben je in een paar dagen helemaal up-to-date.’

‘Een bezoek aan deze beurs is een absolute aanrader’, laat Leonie Wünker, Operationeel Manager bij Klooster Reizen, weten. ‘Je kunt de exposanten werkelijk alles vragen, ik heb zoveel kennis opgedaan die ik op mijn beurt weer kan delen met de collega’s van kantoor.’
Titia Doornbos Clevering, ZRA bij TUI at Home, voegt daar nog het volgende aan toe: ‘Niet alleen heb ik veel geleerd tijdens de uren op de beursvloer, maar ook van alle verhalen van mijn medereizigers die zij deelden over hun ervaringen en bedrijven.’
Ons tref je in 2025 zeker weer in Durban, Africa’s Travel Indaba, tot volgend jaar.