
Lionel Souque (CEO REWE Group) heeft in een persconferentie laten weten de toekomst van toerisme en de toerismetak van de REWE Group (DER Touristik, red.) binnen het bedrijf positief in te zien. Als voorbeeld dat het bedrijf daar ook naar handelt, noemde hij onder andere de overname van D-reizen.
D-reizen werd na het faillissement vorig jaar overgenomen door Prijsvrij Vakanties, dat in 2010 werd opgericht door Marc van Deursen. Hij verkocht in 2014 de helft van de Prijsvrij-aandelen aan de REWE Group en heeft daarmee binnen de toerismetak van REWE (het in 2013 opgerichte DER Touristik) maar liefst 132 ‘broers’ en ‘zussen’ waaronder ITS, Jahn Reisen, Dertour, Kuoni en Koning Aap. Jaarlijks reizen zo’n 7,1 miljoen vakantiegangers via DER Touristik.
Van Deursen liet begin dit jaar over de overname van D-reizen aan Travelpro weten: ‘Ik denk dat wij een sterk totaalplaatje hadden met REWE en alles eromheen op de achtergrond. Dat weegt ook mee’ en ‘Ik heb een hele goede band met REWE en DER Touristik’. Vlak voor de overname liet Van Deursen over het overnameproces weten: ‘REWE heeft een afdeling die vol aan de slag gaan met alle informatie en we hebben met z’n allen afgesproken dat we gaan proberen om in die check alle vaart te krijgen. Op die manier kunnen we zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen voor iedereen.’
In het kader van een reorganisatie van het bestuur wordt REWE Group CEO Souque zelf verantwoordelijk voor de toerismetak. ‘Dat er geen aparte raad van bestuur meer is voor toerisme mag geenszins worden gezien als een indicatie van de tanende interesse van de groep in de reisbranche, integendeel’, zo liet Souque weten tegenover het Duitse vakblad Fvw.
Volgens de Duitsers toont het juist het belang van de toerismetak wanneer de verantwoordelijkheid hiervoor bij de CEO zelf komt te liggen. Souque: ‘Ik ben geen bewezen toerisme-expert, maar ik kan mijn ervaring op andere gebieden, zoals marketing, inbrengen. En ik ben al meer dan tien jaar lid van de adviesraad van de toerismedivisie. Ik kijk er dan ook naar uit om het bedrijf samen met het geweldige team verder te ontwikkelen.’
‘Wij staan volledig achter het toerisme en bewijzen dit met onze recente investeringen, zoals de participatie in DSR Hotel Holding met 17 hotels, de volledige overname van Aldiana, de overname van de Nederlandse retailketen D-Reizen en we werken verder aan hotels.’
Tijdens de persconferentie liet REWE Group weten dat na de malaise in 2020 de omzet van de toerismetak van de REWE Group met 57,5% steeg, van € 1,3 naar € 2,0 miljard in het afgelopen boekjaar. Dit komt overeen met 41% van de omzet in het boekjaar 2019 vóór de coronapandemie.
Het verlies in het toerisme, dat in 2021 nog € 390 miljoen euro bedroeg, is volgens Souque gehalveerd tot € 200 miljoen. Hij liet ook weten dat naast de omzetgroei ook besparingsmaatregelen, zoals de eind 2020 ingezette personele inkrimping, hieraan hebben bijgedragen.
‘Het team heeft hard gevochten en veel acties ondernomen. Maar het is niet makkelijk als er veel boekingen moeten worden geannuleerd vanwege de pandemie’, aldus Souque, verwijzend naar het toerisme.
In het lopende boekjaar zijn de boekingen sinds het begin van het jaar fors gestegen en liggen momenteel op 80% van het volume van 2019. ‘In Duitsland zouden we dit jaar zelfs de omzet van 2019 weer kunnen halen, omdat er veel last minute wordt geboekt’, aldus de Duitsers. ‘Als we blijven presteren zoals we tot nu toe hebben gedaan, kunnen we dit jaar break-even draaien.’