
Jeroen Otto en TUI maakten deze week bekend dat Otto na 4,5 jaar stopt als Manager Franchise TUI at Home, de ZRA tak van TUI Nederland. TravMagazine sprak hem over de afgelopen 4,5 jaar en TUI at Home.
Gefeliciteerd met je nieuwe rol, maar waarom stop je bij TUI at Home?
‘Dank je wel. Samen met mijn team én 140 ZRA’s hebben we TUI at Home naar een hoger niveau getild, er staat een financieel sterke en stabiele organisatie. Ik denk daarom dat het nu een mooi moment is om ruimte en inzicht te bieden aan nieuwe en frisse ideeën. Tegelijkertijd krijg ik de kans om bij TUI mijn horizon verder te verbreden. Ik ga terug naar mijn roots, want twaalf jaar geleden ben ik bij TUI begonnen als product manager citytrips. Nu ga ik er samen met een internationaal team van ervaren inkopers voor zorgen dat we, op inkoopvlak, een toekomstbestendige afdeling overland & cities neer gaan zetten.’
Wanneer wist je dat je zou gaan stoppen bij TUI at Home?
‘Ruim een week geleden is alles rondgekomen. We hebben bij TUI te maken met veel stakeholders die ik hierover eerst persoonlijk wilde informeren. Belangrijk in deze zijn natuurlijk het support team, onze 140 franchisenemers, andere TUI-collega’s en tientallen waardevolle partners/leveranciers.’
Als ik naar andere ZSO’s kijk, dan zitten die managers daar wel echt langer.
‘Nou, ook daar zie je echt wel verschuivingen her en der. Het voordeel van TUI wat dat betreft is dat TUI at Home een belangrijke schakel binnen deze grote organisatie is. Na hier enkele jaren met veel plezier veel geleerd te hebben, maak ik dankbaar gebruik van de mogelijkheid die TUI biedt om door te groeien. Dat doe ik zeker vanuit een persoonlijke ambitie, maar ik vind het ook belangrijk om ruimte te maken voor nieuwe inzichten en talent op die plek.’
Ben je tevreden over wat je hebt bereikt?
‘Ja, in 4,5 jaar heb ik samen met het support team en de 140 franchisenemers TUI at Home naar een financieel gezonde 2.0-organisatie getransformeerd. We werken met nieuwe contracten met onze franchisenemers waarbij we ook de franchisefee onder de loep genomen hebben. Ik denk dat er de afgelopen jaren flinke stappen zijn gezet om echt goed voet aan de grond te krijgen als ZSO binnen de zwaar concurrerende ZSO-markt met heel veel goede spelers.’
Hoe doet TUI at Home het volgens jou in vergelijking met andere ZSO’s? Je benoemde regelmatig dat TUI at Home niet de grootste hoeft te worden, maar wel de beste. Is dat gelukt?
‘Ja, ik denk dat we daar wel aardige stappen in hebben gezet. Inmiddels zijn er 140 ZRA’s aangesloten bij TUI at Home. Vorig jaar was al een extreem goed jaar, maar dit jaar gaan we wederom een recordomzet en recordaantal paxen behalen. De signalen zijn heel positief, ook als ik zie hoeveel kwalitatief goede ZRA’s zich de komende maanden nog gaan aansluiten bij TUI at Home.’
Ik zag dat er tussen de 140 ZRA’s zes mannen zitten. Het is je niet gelukt om meer mannen erbij te krijgen.
‘Dat is natuurlijk nooit een doel op zich, ik heb hard mijn best gedaan de afgelopen jaren om er wat meer mannen bij te krijgen, maar dat is, op twee nieuwe mannelijke ZRA’s na, inderdaad een lastige opgave gebleken. Het is niet helemaal in verhouding, maar dat is in een groot deel van de branche natuurlijk zo. Maar laat ik eerlijk zijn, ik ben op zoek naar de beste ZRA’s en de verdere achtergrond is voor mij niet van belang.’
Hoe kijk je terug op de coronaperiode?
‘Zakelijk gezien was corona natuurlijk een vreselijke tijd voor iedereen in onze branche. Aan de andere kant is het voor mij wel een fase geweest waarin ik ongelooflijk veel heb geleerd. Denk bijvoorbeeld aan communicatie, anticiperen op ontwikkelingen, coaching en begeleiding van onze franchisenemers.’
Zijn jullie overigens al gestart met TUI at Home in België?
‘Nee, daar is op dit moment geen sprake van.’
Zou je het aanraden om in België te starten met TUI at Home?
‘De andere ZSO’s zijn er slechts beperkt actief weet ik. Volgens mij is het vrij lastig om in België echt voet aan de grond te krijgen, maar ik denk dat daar zeker richting de toekomst mooie kansen liggen. Maar dat laat ik dan wel heel graag aan een opvolg(st)er over.’
Je bent in je huidige en vorige functie bij TUI regelmatig te spotten op events voor de sector. Gaan we je in je nieuwe rol nog wel tegenkomen?
‘Extern zal ik in mijn nieuwe rol minder zichtbaar zijn, dat is zeker. Ik heb straks te maken met een team van internationale interne collega’s. Ik krijg wat dat betreft echt een rol achter de schermen.’
Vind je dat niet jammer?
‘Natuurlijk zijn er zaken die ik ga missen, ik ga het contact met de ZRA’s missen en ik ga het contact met de externe relaties missen. Maar dat is denk ik altijd het geval met een nieuwe rol. Er zijn gelukkig ook veel dingen waar ik dan weer heel erg blij mee ben. Ik krijg er heel veel nieuwe in- en externe relaties bij, kan weer wat vaker beurzen bezoeken en de mooiste producten inkopen.’