
ANVR-directeur Frank Oostdam heeft tijdens het televisieprogramma Op1 gezegd dat het nog steeds de schade van annuleringen en gemiste boekingen door de Schiphol-chaos wil verhalen op de luchthaven nadat hem werd gevraagd of de ANVR niet te voorbarig heeft gedreigd met claims. Daarnaast voorspelde Oostdam dat het een groot probleem zal worden wanneer het kabinet besluit dat het aantal vliegbewegingen op Schiphol moet krimpen.
Presentator Sven Kockelmann schetste een beeld alsof er maar weinig te klagen viel over het aantal vluchtannuleringen vanaf Schiphol. ‘TUI fly maakte bekend dat alle eigen vluchten doorgaan, Sunweb liet weten dat reizen geboekt tot en met 14 augustus allemaal veilig zijn gesteld, Corendon heeft vluchten verplaatst naar andere luchthavens en KLM denkt een beperkt aantal vluchten te moeten schrappen en dat alles wat geboekt is in principe doorgaat en easyJet gaat ook door.’
Oostdam reageerde daarop met: ‘Het is goed dat er een hoop mensen op vakantie kunnen en dat er minder annuleringen zijn dan gedacht, maar de schade is enorm. Er zijn al sinds mei, toen Schiphol het probleem op het bordje van airlines en reisorganisaties heeft gelegd, al heel veel vluchten wel geannuleerd. Reisprofessionals bij airlines en reisorganisaties zijn de afgelopen dagen ontzettend hard aan het werk geweest om voor creatieve oplossingen te zorgen. Er is ons door Schiphol een compleet last minute seizoen, een seizoen waar wij het van moeten hebben, door de neus geboord. Het nodigt niet uit tot het boeken van een vakantie met vertrek vanaf Schiphol. Buitenlandse airlines moeten hun maatregelen nog doorgeven, dus daar verwachten we nog wel wat problemen. Wat ons betreft blijft de claim staan. Als je kijkt wat de totale schade zal zijn kan je dat niet de kwalificatie ‘valt mee’ geven. Het aantal annuleringen is redelijk ondervangen door de creativiteit van airlines en reisorganisaties.’
Verder werd er aan tafel gesproken over het besluit dat het kabinet waarschijnlijk vrijdag neemt, namelijk een krimp van het aantal vliegbewegingen voor Schiphol van 500.000 naar 440.000 en Lelystad twee jaar later open.
Op de vraag wat de consequenties zijn voor de reisbranche als het kabinet deze beslissing neemt, liet Oostdam weten: ‘Het was te verwachten, we zagen het al aankomen, maar ik vind het onbegrijpelijk. We hebben met alle stakeholder om de tafel gezeten en gezegd dat we het met 500.000 vliegbewegingen zouden gaan doen en daarnaast een groei van 1,5% per jaar die airlines konden verdienen door duurzamer te vliegen en nu wordt dit teruggedraaid en zeggen ze dat er krimp noodzakelijk is?! Gelet op het vestigingsklimaat en de collectiviteit van Nederland vind ik het geen verstandige beslissing. Het maakt het extra zuur dat Schiphol nu nog niet eens op de 500.000 vliegbewegingen zit. We zitten nog lang niet op het niveau van 2019. Ik vind overigens ook dat je de Schiphol-chaos los moet zien van wat je met elkaar bespreekt over de toekomst van de luchtvaart in Nederland. Dat is een ander probleem. De Schiphol-chaos is veroorzaakt doordat Schiphol te weinig heeft geanticipeerd op onze- en berichtgeving van airlines dat Nederlanders massaal op reis zouden gaan en dat is ook gebleken. Als dit doorgaat zullen we veel meer moeten uitwijken naar het buitenland. Het zal een probleem worden om schaarste te gaan verdelen. Schiphol moet natuurlijk wel zorgen dat er op een goede manier wordt gewerkt aan het krijgen van natuurvergunningen.’