
Frank Oostdam (directeur ANVR, red.) heeft zich duidelijk uitgesproken tijdens een interview bij BNR. Hij noemde het overheidsplan om het aantal vliegbewegingen vanaf Schiphol te willen verminderen van 500.000 naar 440.000 een domme krimp-om-de-krimp-gedachte, té lomp en niet slim.
‘We vinden het plan van minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dat hij in juni vorig jaar aankondigde een slecht plan. Niet omdat we duurzamer reizen niet belangrijk vinden, maar meer vanwege de domme krimp-om-de-krimp-gedachte’, aldus Oostdam in gesprek met Art Rooijakkers. ‘Het is belangrijk dat je komt tot een reductie van geluid en van emissies. Met name geluid speelt nu op Schiphol natuurlijk een belangrijke rol. Volgens mij moet je dat als doel nemen en niet zomaar wat aantallen gaan roepen.’
Koninklijke weg
‘Als je het doel stelt dat je 20% minder geluid wilt hebben op Schiphol, dan stel je die ambitie richting de luchtvaart en dan moet luchtvaart innoveren om aan die geluidsdoelstellingen te voldoen. Het een slecht plan om dat te doen door vliegbewegingen te reduceren, omdat je het ook op een andere manier kunt doen. Het doel is dat je geluid reduceert. Dan hoef je niet zomaar absolute aantallen te noemen. Misschien is uiteindelijk de consequentie van het stellen van normen dat we uiteindelijk op die krimp uitkomen, maar dat is dan de koninklijke weg. Niet bij voorbaat al zeggen ‘we willen krimpen naar 440.000 vliegbewegingen’ en het dan daarbij laten. Dat is te lomp. Dat is gewoon niet slim’, aldus Oostdam.
Luchtvaart innoveert al
‘Stel, eisen aan die luchtvaart. Die luchtvaart moet ervoor zorgen dat het geluid reduceert. Dat gebeurt de afgelopen decennia ook al. Ook de schadelijke stoffen worden gereduceerd. Elk jaar worden vliegtuigen 1% tot 1,5% efficiënter qua emissies en brandstof. Stel eisen aan die luchtvaart. De luchtvaart is innovatief, die is daarmee bezig. Er wordt nu ook vanuit de luchtvaartsector gedacht over manieren om te voldoen aan de eisen van Harbers, maar niet door een lompe uitspraak en een lompe ambitie van 500.000 naar 440.000.’
Alternatief voor Harbers-plan
Oostdam heeft het in de uitzending over een nieuw plan waar achter de schermen hard aan wordt gewerkt. ‘Er wordt gewerkt aan een alternatief voor de plannen van Harbers. Ik ben daar niet nauw bij betrokken, maar ik hoor dat er best goede plannen zijn. Uiteindelijk zijn dat geen helemaal bestormende nieuwe ideeën. Maar als je allerlei kleine maatregelen met elkaar combineert, kan je ook tot hetzelfde doel komen. Namelijk tot een reducering van geluid. En dan kom je de omwonenden tegemoet en je voorkomt misschien een krimp van Schiphol.’
Met name de luchtvaartsector is volgens Oostdam terughoudend en afwachtend geweest in de discussies die er op dit moment zijn over de luchtvaart. ‘Misschien is de luchtvaart ook wel een beetje arrogant geweest, maar door corona is de discussie over de luchtvaart versneld. Er wordt nu alles in het werk gezet om te stimuleren dat we dadelijk in ieder geval iets duurzamer kunnen gaan vliegen. Het is ook onzin om te veronderstellen dat we moeten stoppen met vliegen, maar we moeten het misschien wel een beetje minder doen en een beetje slimmer en efficiënter gaan doen. Dat wel.’