
Reizigers die bij Thomas Cook hebben geboekt, krijgen opmerkelijke verzoeken. In e-mails wordt gevraagd om hun boekingen over te dragen aan het Poolse bedrijf eSky, met de belofte dat de ’volledig de rechten en voorwaarden waaronder u de betreffende reisdienst heeft geboekt worden behouden.’ De ANVR waarschuwt consumenten.
Mark Verbunt (Country Manager Netherlands & Digital Product Manager Europe Thomas Cook) laat desgevraagd in een eerste reactie aan TravMagazine weten niet op de hoogte te zijn van deze zaken en verwijst door naar de persafdeling van Thomas Cook in het Verenigd Koninkrijk. Ook geeft hij aan dat hij er alles aan zal doen dat zijn klanten krijgen waar ze recht op hebben.
De ANVR waarschuwt reizigers die van Thomas Cook Europe BV een verzoek hebben gehad om hun boekingen over te zetten naar een Poolse organisatie eSky.pl S.A.
Het bedrijf meldt (ten onrechte) dat de klant volledig de rechten en voorwaarden behoudt waaronder de klant de reisdienst heeft geboekt.
De Telegraaf schrijft dat meerdere boekers al zouden zijn benaderd met Engelstalige telefoontjes waarin wordt beweerd dat Thomas Cook Nederland failliet gaat. De betrokken bedrijven, waaronder eSky en de Britse tak van Thomas Cook, hebben nog niet inhoudelijk gereageerd.
TThomas Cook Europe BV heeft het deelnemerschap van het Nederlandse garantiefonds SGR opgezegd. Per direct is dus het ANVR lidmaatschap van Thomas Cook Europe BV ingetrokken wegens het ontbreken van een voldoende faillissementsgarantie voor consumenten.
De belofte dat de voorwaarden hetzelfde blijven, zoals in e-mails wordt beweerd aan Cook-klanten wanneer zij hun boekingen overdragen aan het Poolse bedrijf eSky klopt niet volgens ANVR-directeur Frank Radstake. Volgens hem verliezen klanten die akkoord gaan de bescherming van het Nederlandse garantiefonds en het Calamiteitenfonds. In plaats daarvan zouden ze onder een Pools garantiefonds vallen. “De Poolse garantiefondsen worden niet erkend door de ANVR en ECTAA.”
Radstake benadrukt dat reizigers hun rechten moeten blijven claimen: “Ofwel een vakantie via Thomas Cook, of hun geld terug – en mogelijk zelfs een schadevergoeding.” Klanten die akkoord gaan met het verzoek van Cook maken geen aanspraak meer op het Nederlandse garantiefonds of het Calamiteitenfonds.
Op haar website schrijft de ANVR: ‘Dit Poolse bedrijf is niet aangesloten bij de ANVR. Dit betekent dat de klant met het nieuwe contract niet bij een klacht naar de Geschillencommissie kan stappen en de ANVR Voorwaarden niet van toepassing zijn. Bij een probleem moet de klant dus naar de Poolse rechter. Het Poolse bedrijf is voorts niet aangesloten bij het Calamiteitenfonds, terwijl daar door klanten wél voor is betaald. Tenslotte kan een klant, bij een faillissement, zich richten op een voor ons onbekend Pools garantiefonds dat b.v. ook niet aangesloten is bij de Europese vereniging van Garantiefondsen Egfatt. Wellicht sluit dit fonds aan op de Europese Richtlijn pakketreizen, maar de ANVR kent en erkent (anders dan enkele andere buitenlandse garantiefondsen) dit fonds niet.’
Roemrucht verleden
Thomas Cook, ooit een toonaangevend reismerk, ging in 2019 failliet en werd in 2022 opnieuw gelanceerd in Nederland. Het merk kwam vorig jaar september in handen van eSky, maar de onrust doet twijfels rijzen over de toekomst van de organisatie.