
Steeds meer Nederlanders ontdekken het onbekende Griekenland. In gesprek met TravMagazine vertelt Nikoletta Nikolopoulou (directeur GNTO Benelux) over de ontwikkelingen op de Nederlandse markt, de trends en welke minder bekende bestemmingen ze aanraadt.
Foto boven: Nikoletta Nikolopoulou.
Hoe gaat het tot nu toe met het toerisme naar Griekenland? Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen dit seizoen?
‘In januari en februari 2025 zagen we een stijging van 5,4 procent in het aantal toeristen dat Griekenland bezocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is een veelbelovend begin van wat een sterk seizoen lijkt te worden. Belangrijke ontwikkelingen zijn de verlenging van het toeristenseizoen – van april tot en met november – en de promotie van kerst- en wintervakanties. Ook wordt er steeds meer ingezet op citytrips en lange weekenden, het hele jaar door. Daarnaast speelt duurzaamheid een grote rol, met name via zero-waste-beleid in toeristische infrastructuren. Wat Griekenland uniek maakt, is de enorme diversiteit: de natuur, geschiedenis en cultuur, architectuur en sfeer, de geweldige keuken en de vele mogelijkheden voor buitenactiviteiten. Deze veelzijdigheid is de kern van de toeristische ontwikkeling die we nastreven.’
Is er vanuit Nederland een toenemende interesse voor reizen in de meivakantie?
‘Zeker. Populaire bestemmingen zijn dan vooral Kreta, Athene en de Peloponnesos. Volgens cijfers van onder meer ANVR en TUI Nederland is het aantal boekingen naar Griekenland buiten het hoogseizoen in het begin van 2025 met 8 procent gestegen.’
Welke trends zie je onder Nederlandse reizigers die dit jaar naar Griekenland gaan?
‘Nederlandse toeristen zoeken in 2025 vooral naar authentieke, duurzame en ontspannen vakanties in Griekenland. Ze geven de voorkeur aan kleinere eilanden, duurzame accommodaties en belevenissen die hen onderdompelen in de lokale cultuur. Lokale producten, natuur en gastronomie spelen hierbij een grote rol. Kreta, Rhodos, Kos, Zakynthos en Athene blijven populair, maar we zien ook een groeiende belangstelling voor de Peloponnesos, Chalkidiki, Samos, Karpathos en Corfu.’
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tempel van Poseidon. Foto ©GNTO/VisitGreece.
Welke minder bekende Griekse bestemmingen raad je aan?
‘Ik zou zeker Kavala en Santorini aanbevelen, maar ook het vasteland van Griekenland is nog relatief onontdekt en absoluut de moeite waard, denk aan Epirus, West- en Oost-Macedonië, Thracië, Thessalië, Centraal-Griekenland en uiteraard de Peloponnesos. In deze regio’s vind je traditionele dorpjes, wijngaarden, schilderachtige stadjes, bergen, stranden, rivieren en meren. Bezoekers kunnen er genieten van heerlijke streekgerechten, thermale baden, ambachten en activiteiten zoals wandelen, raften, kanoën en duiken. De toeristische infrastructuur is modern en veelzijdig, en het landschap – gevormd door zowel natuur als cultuur – is onvergetelijk.’
Wat is jouw persoonlijke favoriete plek in Griekenland?
‘Heel Griekenland is mijn favoriete plek. Of je nu op het vasteland bent of op een eiland, overal vind je een majestueuze combinatie van natuur, geschiedenis, muziek, eten en verrassingen. Griekenland is de ziel van zijn mensen – zij creëren de producten, gerechten, architectuur, muziek en verbondenheid. Je kunt er de tijd van je leven beleven: op de Egeïsche Zee, de Ionische Zee, in de bergen, in kloosters, op kastelen, langs wandelroutes, bij rivieren, meren, in de sneeuw of in de zon.’
Hoe belangrijk is de Nederlandse markt voor Griekenland?
‘Nederland is voor Griekenland een zeer belangrijke markt en staat op de vijfde plaats als herkomstland. Jaarlijks verwelkomen we meer dan 1,1 miljoen Nederlandse toeristen. Ons kantoor in Amsterdam bestaat al meer dan twintig jaar, dat zegt genoeg over het belang van deze markt voor ons.’
Begin dit jaar werd Santorini getroffen door aardbevingen. Heeft dit invloed gehad op het toerisme of het gevoel van veiligheid onder reizigers?
‘De aardbevingen in februari hebben enige onrust veroorzaakt, maar sinds mei 2025 is de seismische activiteit aanzienlijk afgenomen en is de situatie gestabiliseerd. Op dit moment zijn bevingen zeldzaam, zwak en vormen ze geen noemenswaardig risico meer. Het toerisme op Santorini trekt weer aan en het dagelijkse leven is genormaliseerd. Het eiland is er helemaal klaar voor om bezoekers opnieuw te verwelkomen in dit iconische decor van blauw en wit.’
Om overtoerisme tegen te gaan, hebben eilanden als Santorini en Mykonos nieuwe beperkingen ingevoerd voor cruisepassagiers en aankomstheffingen. Wat vind je van deze maatregelen?
‘Dit zijn beslissingen van de Griekse overheid en ik vind dat we die moeten respecteren. Zij hebben ongetwijfeld zorgvuldig gekeken naar de situatie en een passend beleid opgesteld.’
Wat doet de Griekse Nationale Toerisme Organisatie dit jaar om Griekenland te promoten in de Benelux?
‘We voeren gezamenlijke marketingcampagnes uit met gerespecteerde partners, zoals touroperators en luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast zijn we actief met advertentiecampagnes in toeristische media in de Benelux. We nemen deel aan PR-activiteiten, evenementen, workshops en beurzen, waarbij duurzaamheid en het verlengen van het zomerseizoen centraal staan. Iedereen is welkom om bij ons informatie in te winnen over reizen naar Griekenland.’
Kythnos. Foto ©GNTO/VisitGreece.