
Gisteren, 8 december, is in Maarssen door TUI het nieuwe verdienmodel bekend gemaakt aan een groot aantal reisagenten. Dit nieuwe commissiemodel gaat gelden voor de TUI boekingen zodra Holland Internationaal is verdwenen, 1 november 2016. In grote lijnen zal de commissie gaan variëren al naar gelang de productcategorie. Agenten moeten dan denken aan de eigen exclusieve concepten van TUI tot aan de bekende aanbiedingshotels.
De 5% voor de (Arke)TUI boeking zal van tafel zijn en wordt verhoogd naar 7%, ook voor de zogeheten vechtaccommodaties. In een notendop: hoe unieker en exclusiever de accommodatie, des te hoger de commissie. Ook komt er een leadvergoeding, die erg lijkt op een affiliate vergoeding; wanneer de boeking op de website van TUI tot stand komt na een gesprek met een reisagent, ontvangt deze daarvoor een (geringe) vergoeding. Ook mag de retailer naar eigen inschatting extra marge berekenen op een boeking, korting geven blijft echter niet toegestaan. Lees aanstaande zaterdag meer in TravMagazine.