
Uit onderzoek van Booking.com blijkt dat negen op de tien zakenreizigers kampt met reisstress. Ruim 36 procent van de zakenreizigers maakt zich het meest druk over het missen van de vlucht of trein.
Een derde (38%) van de ruim 4.500 zakenreizigers, afkomstig uit acht verschillende landen, is positief over het maken van zakenreizen.
Onder de zakenreizigers heeft 93 procent stress door de logistieke factor. Hieronder valt vooraf plannen van de reis, de weg vinden op de bestemming en het managen van uitgaven en facturen. Ook gebrek aan slaap zorgt voor spanningen bij de zakenreiziger.
Stress start op de luchthaven
Bij 47 procent van de zakenreizigers begint de stress al op het vliegveld. Vooral vertraagde en geannuleerde vluchten zorgen voor ergernissen. Ook een jetlag en wachttijden bij de douane vinden veel zakenreizigers vervelend. Bij het bereiken van de bestemming stopt de stress niet.
Veel reizigers maken zich zorgen over het niet spreken van de taal. Een op de vijf reizigers wordt onzeker van onbekende omgeving en culturele verschillen. Ook voelen verschillende respondenten zich eenzaam tijdens zakenreizen. En 34 procent van hen geeft aan hun familie en vrienden te missen tijdens reizen.