
Patrick Cépèro, managing director van de drie labels Cruisewinkel.nl/Zeetours/Cruise Travel, maakt zich zorgen over de terugbetalingsverwachting van de klant. ‘De vraag is nu: krijgen wij het geld van de leveranciers en airlines terug, en zo ja, wanneer? We zijn vanuit de Duitse E-hoi group kapitaalkrachtig, met 180 miljoen aan cruiseomzet per jaar. Maar als je 15 miljoen per maand moet terugbetalen, dan ben je snel uitbetaald.’
Over de toekomst is Cépèro nog positief. ‘Vanuit de E-hoi group kunnen we dit goed volhouden. We zijn niet alleen groot in cruises, in Duitsland zijn we ook marktleider op vakantiewoningen. Dat is niet stil komen te liggen, dus we hebben daarmee een mooie poot om op te leunen. Met werktijdverkorting hebben we ook goed in de kosten kunnen snijden, dus daar ligt niet het probleem.’
Wel wordt het lastig wanneer de onderneming binnen twee weken alles aan de klant moet terugbetalen. ‘Airlines zeggen op dit moment: je bent je geld kwijt. Dan kun je een kapitaalkrachtig bedrijf zijn, maar met 15 miljoen per maand aan terugbetalingen ben je snel uitbetaald. Ik hoop dat de oplossing ligt bij de ANVR en de overkoepelende brancheorganisatie om de financiële schade bij de overheid te verhalen. De terugbetalingsregeling die toen is afgesproken, kunnen we niet als regel toepassen binnen de huidige situatie. Het is pure onmacht waarmee we worden geconfronteerd.’
Snel oplossen
De eerste zorg van de cruiseaanbieder ligt op dit moment bij het thuisbrengen van de mensen die nog onderweg zijn. ‘Afgelopen weekend waren dat nog 350 passagiers, en dat aantal loopt gelukkig elke dag terug. Mensen ontschepen op de meest uiteenlopende bestemmingen, omdat de schepen niet overal aan land mogen. En met de vluchten die steeds meer stil komen te liggen, wordt het steeds moeilijker om de mensen thuis te krijgen. Hoe langer corona ons in de greep houdt, hoe meer angst ervoor ontstaat. Dus we willen het snel oplossen. We proberen alle klanten die bij ons hebben geboekt te helpen. Daar ligt nu onze prioriteit.’
Ondertussen zijn er veel vragen van klanten die willen omboeken, zegt Cépèro. ‘Dat doen we op basis van: wat moet eerst. Ik vind het jammer dat sommige klanten geen oog meer hebben voor irrelevante zaken die op dit moment kunnen wachten. Ik probeer daar netjes mee om te gaan, maar daar krijg ik wel echt de kriebels van.’ Vouchers zijn bij de onderneming nog in ontwikkeling. ‘Behalve als de klant akkoord gaat met een voucher van de rederij en de airline.’