
Marcel de Nooijer (CEO Transavia) heeft zich kritisch uitgelaten over de verhoging van de vliegbelasting. ‘Een gelijk speelveld is essentieel voor een gezonde Nederlandse luchtvaartsector. Het huidige wetsvoorstel dat in de miljoenennota is gepresenteerd voor differentiatie van de vliegbelasting doet daar afbreuk aan’, laat de Nooijer weten op zijn LinkedIn.
Volgens De Nooijer stijgen de ticketprijzen alleen maar verder zonder dat het een bijdrage levert aan verduurzaming van de sector. ‘Waar in het verleden beloofd werd om deze tax te herinvesteren in het verduurzamen zoals productie in alternatieve brandstoffen (SAF), gebeurt dit niet en zien we het tegenovergestelde gebeuren en werd recent productie-investering zelfs stopgezet in Nederland. Een gemiste kans om goed industie-beleid te voeren naast het wettelijk vaststellen van percentages SAF. En daarbij komt dat vliegen vanuit Nederland het duurste wordt in de Europese Unie.’
Ook ziet Transavia dat passagiers sneller kiezen voor alternatieve routes of luchthavens buiten Nederland. ‘Hier maak ik me zorgen om. Brussels Airport gaf recent aan dat dit jaar 1 miljoen (!) Nederlanders vandaar vertrekken, 20% meer dan in 2019. En bij Düsseldorf Airport is het aantal Nederlanders met 40% toegenomen. Bij Nederlandse touroperators klinken geluiden dat 1 op de 8 pakketreizen inmiddels verkocht wordt met vertrek vanuit het buitenland. Sommige sectorgenoten zeggen zelfs te stijgen naar 1 op de 3.’
Transavia staat volgens De Nooijer voor betaalbaar vliegen voor iedereen in Nederland. ‘Dat is niet alleen belangrijk voor vakantie, maar ook voor familiebezoek, werk en verbinding tussen regio’s. Het huidige voorstel voor een hogere vliegbelasting treft ook bestemmingen in het middellange segment, zoals Marokko en Turkije. Voor honderdduizenden van onze passagiers zijn dit geen vakantiebestemmingen, maar juist essentiële verbindingen om familie en vrienden te zien.’
Hij sluit af met een krachtig pleidooi: ‘Belastingen die louter de schatkist vullen zonder duidelijke klimaatwinst, helpen niet bij het toegankelijk houden van vliegen. Wat wel helpt? Investeren in schonere en stillere vliegtuigen, duurzame brandstoffen en slimme innovaties. Alleen zo maken we de luchtvaart schoner, stiller en toekomstbestendig en zorgen we voor een eerlijk speelveld.’
Geef een reactie