
Visit Malta is de premiumpartner van het Reisgala, dat op zaterdag 31 januari wordt gehouden in Grand Hotel Huis ter Duin (Noordwijk). ‘Malta biedt voor ieder wat wils, en dat maakt het eiland uniek’, zegt Alexandra Valletta, Senior Manager Marketing VisitMalta, in gesprek met TravMagazine.
‘Mensen hebben vaak een bepaald beeld van een eiland, maar zodra ze hier aankomen, ontdekken ze dat onze geschiedenis en cultuur echt uniek zijn. Malta heeft zon, zee en zand, maar ook een enorme rijkdom aan cultureel erfgoed. We willen Nederlandse reizigers inspireren om dat ook te ontdekken in de lente, herfst en winter.’
Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hoe gaat het met het toerisme naar Malta?
‘Heel goed. We zijn er trots op dat het aantal bezoekers blijft groeien. Niet alleen in de zomer, maar ook tijdens de andere maanden waarop we ons meer gaan richten. We hebben onze inspanningen vergroot om de diversificatie van ons productaanbod te promoten, en het toerisme in de rustigere maanden aan te trekken, met focus op de verschillende segmenten.’
Luister hieronder naar TravMagazine – De Podcast waarin ook Alexandra Valletta aan het woord komt (vanaf minuut 23.05).
Is de Nederlandse markt belangrijk voor Malta?
‘Zeker, Nederlandse reizigers verkennen vaak meer dan alleen de stranden, wat perfect aansluit bij het diverse aanbod van Malta. Ze waarderen cultuur, duurzaamheid en actieve vakanties. Malta past daar perfect bij. In de ochtend kun je cultuur opsnuiven, in de middag zeilen, duiken of kajakken, natuurlijk lekker zwemmen en aan het einde van de dag genieten van een heerlijk diner.’
Ben je tevreden over het aantal bezoekers uit Nederland?
‘Absoluut. We zijn blij met het stabiele aantal vluchten, die bijna altijd vol zitten. Maar we zien nog steeds groeipotentieel, vooral buiten het zomerseizoen.’
Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wat is er in de loop der jaren veranderd in het toerisme naar Malta?
‘Reizigers willen niet meer alleen afvinken. Ze zijn bewuster, op zoek naar kwaliteit, authenticiteit en ervaring. Ze willen meer leren over de mensen, de lokale cultuur, de dorpen, en niet alleen de bekende plekken bezoeken. Ze willen de gerechten proeven, naar restaurants gaan waar de locals eten, een kop koffie drinken, op een terras zitten en het Maltese leven aanschouwen, en luisteren naar de mensen om hen heen.’
Bieden jullie ook excursies aan waarbij reizigers bijvoorbeeld locals thuis kunnen bezoeken?
‘Ja, kookworkshops worden steeds populairder. Zowel bij mensen thuis als in restaurants die het ‘farm-to-table’-concept volgen.’
Hoe gaat Malta om met overtourism?
‘Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van onze strategie. We proberen de bezoekersstromen goed te spreiden, onder andere door reizen buiten het hoogseizoen te stimuleren. Er is bovendien volop te zien buiten de bekende plekken. We willen dat het toerisme de lokale gemeenschap ten goede komt en ons erfgoed beschermt.’
Je bent geboren en getogen op Malta en werkt al jarenlang bij Visit Malta. Wat is jouw persoonlijke tip?
‘Malta is het hele jaar door prachtig. Ik weet dat veel mensen in de zomer komen, maar in de herfst, winter en lente is Malta ook adembenemend. Het weer is dan mild en de natuur is prachtig. Ik geniet nog steeds van een ochtendwandeling langs de zee, gewoon de frisse lucht inademen. Valletta en andere bekende plekken, zoals Mdina, zijn ook mooi in de vroege ochtend. Wandel door de smalle straatjes, bewonder de balkons en de karakteristieke Maltese deuren, en bezoek de minder bekende dorpjes – niet alleen de beroemde plekken. Hetzelfde geldt voor Gozo. En vergeet de geur van versgebakken Maltees brood in de lokale bakkerij niet. Zintuiglijke ervaringen blijven je bij.’
Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op welke manier is de strategie van VisitMalta in de loop der jaren veranderd?
‘Vroeger lag de focus vooral op zon, zee en zand, en op vakantiegangers uit het Verenigd Koninkrijk. Tegenwoordig, dankzij de groei van het aantal luchtverbindingen, richten we ons ook op andere Europese landen, de VS, Azië, Australië en het Midden-Oosten.’
Waarom is er besloten om de premiumpartner van het Reisgala te worden?
‘Voor Malta is het Reisgala een geweldig platform. Het is een kans om successen samen met de Nederlandse reisbranche te vieren, een manier om onze waardering voor onze partners te tonen en de samenwerking te versterken.’
Je was vorig jaar ook op het Reisgala. Wat herinner je je het meest van die editie?
‘Dat was de eerste keer dat ik het Reisgala bezocht. De locatie aan zee maakte veel indruk. De sfeer was fantastisch. Iedereen begroet elkaar en er hangt zo’n positieve energie in de lucht.’
Ben je na het Reisgala vroeg in de ochtend op het strand in Noordwijk te vinden?
‘Haha, ik was dit jaar al vroeg op het strand, zelfs voor het ontbijt. Ik zag mensen genieten met hun kinderen en honden. Dat is ook toerisme: het lokale leven ervaren.’

Geef een reactie