
Prijsvrij.nl/REWE heeft nog een vordering op D-rt én wil nog steeds een snelle doorstart realiseren. ‘Snel doorstarten is beter voor de continuïteit en geeft rust en duidelijkheid, ook met betrekking tot werkgelegenheid’, zo laat Marc van Deursen (CEO en oprichter Prijsvrij.nl) aan TravMagazine weten. Waar er overigens voor het faillissement vergevorderde plannen waren voor een joint venture tussen Prijsvrij.nl en D-rt, kwam de klad er in. ‘Gaandeweg kwamen er steeds meer konijnen uit de hoge hoed, zoveel dat we niet meer wisten wat we ermee aan moesten. We willen zo snel mogelijk een doorstart realiseren, maar niet meer met het oude management van D-rt.’
Prijsvrij.nl, sinds 2015 50/50 partner met de Duitse REWE Group en sinds 2016 succesvol met Sunmix.nl, tekende een dag voor de brand assets (merkrechten, et cetera) werden overgeheveld naar een andere B.V. een vaststellingsovereenkomst met D-rt. Daar zat een betaling aan vast naar aanleiding van de procedure tussen Thomas Cook, d-reizen en Prijsvrij.nl. In totaal ging het om een bedrag van € 4,22 miljoen waarvan een x-gedeelte voor rekening van D-rt. Van Deursen: ‘Ondertussen wist het management van D-rt dat die betaling zeer waarschijnlijk nooit betaald zou worden en werden merknaam, enzovoorts zonder ons daarover te informeren overgeheveld. Dat is niet chique. Helemaal niet aangezien we bezig waren om een joint venture aan te gaan. We hebben besloten dat dit voor ons niet de weg is om een structurele samenwerking in de toekomst op te bouwen en willen alleen verder met D-rt zonder het oude management van D-rt.’
Geen cowboys
Aangezien de curatoren in december 2020 al als stille curatoren bij D-rt betrokken waren en van de merktransactie afwisten, verwacht Van Deursen niet dat die transactie nog afgekeurd gaat worden. ‘We hebben van de curatoren begrepen dat de merkrechten wel beschikbaar zijn, maar dan moet er wel een betaling naar het ex-management van D-rt .Het was voor ons heel anders geweest wanneer het oude management en de curatoren ons hier van het begin af aan over hadden geïnformeerd. Dan was het misschien nog wel een probleem geweest, maar makkelijker op te lossen. REWE zijn wat dat betreft geen cowboys. We willen een schone en nette deal.’
D-reizen blijft een mooi merk
Uiteindelijk hoopt Van Deursen met Prijsvrij.nl/REWE zo snel mogelijk een doorstart te realiseren. ‘Het is beter voor iedereen wanneer er snel duidelijkheid komt wat er gaat gebeuren. Voor de medewerkers, voor de consument, voor branchepartners, enzovoorts. Natuurlijk heeft het merk d-reizen een klap gehad, maar het is nog steeds een heel mooi merk. In het begin zal het zeker verder draaien onder het merk d-reizen, maar ik weet niet precies wat de plannen zijn voor de toekomst. Ik doe het ook zeker niet alleen, maar in combinatie met REWE. Samen zullen we een strategie bepalen voor de toekomst. De combinatie van het sterke productportfolio van REWE met onze (online) kennis biedt de mensen en het bedrijf D-rt een mooie toekomst.’
Geloof in combi online mét reisbureaus
Gevraagd naar de plannen met de ruim 250 reisbureaus, laat Van Deursen weten: ‘REWE heeft in Duitsland 2.800 fysieke reisbureaus en zij geloven ook nog steeds enorm in die combinatie. Ik geloof er ook in, maar het was bij ons als partij die online is gestart nooit aan de orde. Het productportfolio via de reisbureaus naar Nederland brengen, is een voor de hand liggend plan. Uiteindelijk is het uitgangspunt om de organisatie na het faillissement een gezonde toekomst te geven en zoveel mogelijk fysieke reisbureaus in stand te houden.’