
KLM laat een deel van veelgestelde vragen op social media automatisch beantwoorden met gebruik van kunstmatige intelligentie. De airline werkt hierin samen met DigitalGenius, een toonaangevend bedrijf op het gebied van kunstmatige intelligentie.
KLM zet al anderhalf jaar kunstmatige intelligentie van DigitalGenius in. Als servicemedewerkers vragen moeten beantwoorden, stelt het systeem een mogelijk antwoord voor. Het leert van de acties van agenten en wordt steeds slimmer. Inmiddels gebeurt dit in 50 procent van alle vragen. Tot nu toe moesten servicemedewerkers altijd zelf beslissen of het voorgestelde antwoord correct was, indien nodig het antwoord aanpassen en vervolgens versturen via het juiste sociale mediakanaal.
Doordat het kunstmatige intelligentiesysteem inmiddels een groot aantal klantvragen heeft afgehandeld, is KLM nu in staat de antwoorden op de meest gestelde vragen te automatiseren. Er is voor deze vragen dus geen tussenkomst van een servicemedewerker meer nodig. Servicemedewerkers van KLM hebben nu meer tijd over om zich te richten op vragen die om een persoonlijke benadering vragen.