De urenlange wachttijden tijdens de afgelopen meivakantie hebben KLM ettelijke miljoenen gekost. Dit zegt de airline in een officieel statement op zijn website.
Aanleiding is de aankondiging van Schiphol over de inzet van extra security.
‘De reputatie van luchtvaartmaatschappijen, Schiphol en Nederland is geschaad. De statements van de Schiphol CEO waarin hij zegt dat men de drukte niet heeft zien aankomen en de prognoses van de luchtvaartmaatschappijen niet goed waren, zijn – gezien alle eerdere oproepen van KLM – ongeloofwaardig’, aldus KLM in haar statement ‘Eindelijk eerste stap‘.
‘Nu Schiphol eindelijk haar tekortkomingen erkent, is het zuur te moeten vaststellen dat blijkbaar eerst deze situatie moet ontstaan voor de directie van Schiphol luistert naar haar klanten en verantwoordelijkheid zegt te gaan nemen.’
KLM zal nauwgezet de uitvoering van de plannen van Schiphol volgen, alsook blijven aandringen op de andere benoemde knelpunten.
Ik heb het zelf onlangs nog meegemaakt. Bijna een uur in de rij om door de security en paspoortcontrole heen te raken met alleen handbagage bij me. Is gewoon te lang. Ik snap niet dat bv. in de transithal van Dubai airport of Doha airport waar door de veiligheidscontrole naar mijn indruk het veel drukker dan Schiphol is (bv. middernacht als bijna alle vluchten van Emirates gelijktijdig aankomen in Dubai), het hen daar wel lukt om binnen 20 minuten door te gaan.
Ik heb zelf ervaren dat het efficienter is dat je eerst de paspoortcontrole doet en dan pas de security i.p.v. zoals op Schiphol andersom, dan filter je bij de paspoortcontrole al door de rijen daar de massa stroom die meer geleideliijk komt in de ruimte waar je de security moet doen.