
‘Het zou een oplossing kunnen zijn om afscheid te nemen van Benschop. Ik weet niet of alles in duigen valt als je Benschop nu weghaalt. Hanne Buis (COO Schiphol Group) zat hier gisteren en die heb ik heel hoog zitten en dat vind ik een sterke vrouw die met haar poten in de modder staat’, aldus Arjan Kers (CEO TUI Nederland) bij BNR Nieuwsradio nadat de presentatoren meerdere keren aan hem vroeg of hij niet vindt dat er een vervanger moet komen voor Dick Benschop (CEO Schiphol Group).
Op de vraag of Benschop niet teveel fouten op een rij heeft gemaakt zegt Kers: ‘Dat is de vraag die je zou kunnen stellen. Ik denk dat het gedeeltelijk ook bij de overheid om daar een beslissing te nemen. Als aandeelhouder hebben zij toch ook denk ik inspraak over het beleid.’ Gevraagd of het zou helpen om afscheid te nemen van deze man laat Kers in eerste instantie weten: ‘Dat laat ik over aan de minister’, waarop de presentator voor een tweede keer vraagt of Kers niet vindt of het niet zou helpen om een nieuwe CEO voor Schiphol aan te stellen. Kers: ‘Het zou een oplossing kunnen zijn om afscheid te nemen van Benschop. Ik weet niet of alles in duigen valt als je Benschop nu weghaalt. Hanna Buis zat hier gisteren en die heb ik heel hoog zitten en dat vind ik een sterke vrouw die met haar poten in de modder staat. Als crisismanager moet je op dit moment met de poten in de modder staan en wat minder bestuurder zijn. Dat heb ik zelf de afgelopen twee jaar ook beleefd tijdens de coronacrisis. Dan verwachten de mensen dat je tussen ze staat en ze helpt op alle manieren. Het belangrijkste is dat de overheid een taak heeft om in te grijpen als het gaat om een aantal ideeën die we hebben aangedragen.’
‘Het zwarte scenario is dat je opnieuw keihard geraakt wordt en dat je onorthodoxe maatregelen moet nemen om in ieder geval de vakantieganger op vakantie te sturen, maar dat daar wel heel veel schade aan vastzit en die zullen we zeker in kaart gaan brengen en gaan deponeren bij Schiphol. Dit duurt zeker tot eind juli en misschien nog wel tot in begin augustus. Als je over de hele sector spreekt kan de schade oplopen tot honderden miljoenen. We spreken niet over tientallen. We hebben het over enorme aantallen passagiers. Het gaat niet alleen om TUI, maar ook over alle andere luchtvaartmaatschappijen. Miljarden vind ik wel heel ver gaan. Als je kijkt wat dit voor imagoschade teweeg brengt en schade voor passagiers die terugbetaald moeten worden en schade van boekingen op de bestemmingen, dan hebben we het over honderden miljoenen.’
‘Ik denk dat Schiphol de grote boosdoener is. Ik kreeg de tweede zaterdag van de meivakantie een telefoontje van Dick Benschop en die zei ‘ik zal maar niet vragen hoe het met je gaat’. Hij gaf zelf ook toe dat ze een behoorlijke inschattingsfout hadden gemaakt. We zijn heel lang in contact met Schiphol, hebben de cijfers aangeleverd zodat ze een inschatting konden maken en er is gewoon veel te laat gereageerd. Dat heeft hij op een bepaald moment ook wel erkend, maar nu worden we als sector zwaar geraakt. Een fout maken vind ik geen probleem, die maak ik ook dagelijks, maar het is wel belangrijk dat je het toegeeft en gezamenlijk gaat compenseren en in dit geval wordt het over de schutting heen gegooid.’
