
Planisto, het door EURAM ontwikkelde technologische platform, werd begin dit jaar bekroond met de Vakantie Award Innovation. Maar wat maakt dit platform zo innovatief? Hoe werkt de techniek erachter en hoe zorg je ervoor dat je vernieuwend blijft? We spreken met Vincent Hekkert (Business Development Planisto Technology bij EURAM).
Het platform is al een aantal jaar in ontwikkeling en werd in 2020 officieel gelanceerd. Vincent: ‘Planisto is een technologisch platform dat volledig ontwikkeld is door EURAM. Het platform ondersteunt de hele customer journey bij maatwerkreizen. Dat wil zeggen dat wij reisbedrijven in staat stellen om aan de achterkant hun content in te laden, denk aan landen, steden of producten en die te koppelen aan leveranciers. Aan de voorkant geven wij de gebruiker een journey builder om alle soorten maatwerkreizen samen te stellen met online prijzen, reisvoorstellen te maken, roadbooks te creëren en boekingen te beheren. De gebruikers in Nederland die met EURAM Creative Packaging werken, zien alleen de voorkant, want EURAM zet aan de achterkant de content erin. Omdat dit een bewezen formule is, kwamen we op het idee om deze techniek ook te ontwikkelen voor andere reisbedrijven, zodat ze hun eigen content kunnen laden en dat is Planisto geworden. Een tweede model naast EURAM Creative Packaging.’
Planisto is midden in de coronacrisis gelanceerd, maar kan nu pas goed in de praktijk worden gebracht. Hoe loopt dat?
‘Het gaat hartstikke goed. De reisprofessionals die gebruikmaken van EURAM Creative Packaging maken nu volop gebruik van Planisto. Elke retailorganisatie in Nederland heeft een contract met EURAM en allemaal werken ze nu met onze journey builder en maken ze offertes en roadbooks. Daarnaast hebben we in Nederland twee touroperators die met het volledige concept van Planisto werken en dus hun eigen content aan de achterkant erin zetten. Eén van deze huurders, zoals wij het noemen, is Best of Japan van Hans de Wilde. We zijn nu druk bezig om in Nederland, maar ook in België en Frankrijk met meer huurders een samenwerking aan te gaan.’
Hoe probeer je huurders te overtuigen?
‘Dat kan op twee manieren. Heel algemeen en openbaar, eigenlijk schieten met hagel, door bijvoorbeeld een webinar te organiseren. Maar het meest effectief is de persoonlijke benadering. Ik ken de markt en de bedrijven die daarin opereren. Ik weet welke problemen er spelen en welke oplossingen Planisto kan bieden aan deze reisbedrijven. Door samen te kijken naar een oplossing kom je veel verder.’
Ben je benieuwd welke problemen er op dit moment spelen? Voor welke reizen Planisto is in te zetten? En hoe EURAM kijkt naar ontwikkelen zoals ChatGPT? Lees dan het hele artikel dat vrijdag is verschenen in de Travel Technology special van TravMagazine.
Ontvang jij nog geen TravMagazine? Neem dan nu een abonnement. Twijfel je nog? Neem dan een gratis proefabonnement. Perfect om zowel TravMagazine als Travelpro een maand lang volledig te ervaren, evenals de Premium online toegang!