
IATA schat dat luchtvaartmaatschappijen tussen april en juli gezamenlijk 39 miljard dollar verlies zullen draaien. De luchtvaartalliantie noemt het een ‘vernietigend nettoverlies’. Maar zegt ook dat het aanbieden van vouchers in plaats van restituties de manier is om de luchtvaartsector overeind te houden.
IATA houdt rekening met een scenario waarin de strenge reisbeperkingen drie maanden aanhouden. In dit scenario daalt de vraag over het hele jaar met 38% en dalen de inkomsten van passagiers over het hele jaar met $252 miljard in vergelijking met 2019. De daling van de vraag zou het diepst zijn in het tweede kwartaal, met een daling van 71%. De impact zal ernstig zijn, zegt IATA. ‘We kijken naar een vernietigend nettoverlies van $39 miljard in het tweede kwartaal.’
Naast onvermijdelijke kosten worden luchtvaartmaatschappijen geconfronteerd met terugbetaling van verkochte maar ongebruikte tickets als gevolg van massale annuleringen als gevolg van door de overheid opgelegde reisbeperkingen. ‘Luchtvaartmaatschappijen kunnen de kosten niet snel genoeg verlagen om de impact van deze crisis voor te blijven. De impact hiervan op cash burn zal worden vergroot door een aansprakelijkheid van $35 miljard voor mogelijke ticketterugbetalingen. Zonder oplossing zou de cashpositie van de sector in het tweede kwartaal met $61 miljard kunnen verslechteren ‘, aldus Alexandre de Juniac, IATA’s Director General en CEO.
Boost
Het aanbieden van vouchers in plaats van restituties kan de sector overeind houden, zegt IATA. ‘Reizen en toerisme worden afgesloten in een buitengewone en ongekende situatie. Luchtvaartmaatschappijen hebben werkkapitaal nodig om hun activiteiten te ondersteunen door de extreme beweeglijkheid. Canada, Colombia en Nederland geven de stabiliteit van de sector een grote boost door luchtvaartmaatschappijen in staat te stellen vouchers aan te bieden in plaats van contante terugbetalingen. Dit is een essentiële tijdsbuffer, zodat de sector kan blijven functioneren. Dat zal op zijn beurt bijdragen aan het behoud van het vermogen van de sector om de vrachtzendingen af te leveren die vandaag van vitaal belang zijn, en de connectiviteit op lange termijn waar reizigers en economieën in de herstelfase van afhankelijk zullen zijn’, aldus De Juniac.
Foto: 360b / Shutterstock.com