
Luchtvaartalliantie IATA verwacht dat de vraag naar vliegreizen dit jaar halveert vergeleken met 2019. Mogelijk komt het binnenlands vervoer aan het begin van het derde kwartaal weer een beetje op gang. Het hervatten van het internationale vervoer zal echter langer gaan duren, omdat overheden terughoudend zijn in het vrijgeven van het vliegverkeer.
IATA deelt in een analyse dat de inkomsten van vliegtuigpassagiers door de coronacrisis met 314 miljard dollar teruglopen dit jaar, een daling van 55 procent in vergelijking met 2019.
Dit komt grotendeels door de impact van reisbeperkingen op de vraag naar reizen. De ernstigste impact zal naar verwachting in het tweede kwartaal zijn, denkt IATA. Begin april was het aantal vluchten wereldwijd met 80% gedaald in vergelijking met 2019, grotendeels als gevolg van strenge reisbeperkingen die door regeringen waren opgelegd om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Binnenlandse markten zouden nog steeds het begin van een stijgende vraag kunnen zien, beginnend in het derde kwartaal in een eerste fase van het opheffen van reisbeperkingen. Internationale markten zullen echter trager worden hervat, aangezien het waarschijnlijk is dat regeringen deze reisbeperkingen langer zullen handhaven.
‘De vooruitzichten voor de branche worden met de dag donkerder. We kunnen meer dan de helft van de passagiersinkomsten zien verdwijnen. Verschillende regeringen zijn opgestart met nieuwe of uitgebreide financiële noodmaatregelen, maar de situatie blijft kritiek. Alleen al in het tweede kwartaal zouden luchtvaartmaatschappijen 61 miljard dollar aan kasreserves kunnen verbranden. Dat brengt 25 miljoen banen in gevaar, afhankelijk van de luchtvaart. En zonder dringende verlichting zullen veel luchtvaartmaatschappijen het niet redden om het economisch herstel te leiden ‘, aldus Alexandre de Juniac, directeur-generaal en CEO van IATA.
Financiële hulp
Overheden moeten de luchtvaart opnemen in stabilisatiepakketten, vindt IATA. ‘Financiële steun voor luchtvaartmaatschappijen van vandaag moet een cruciale beleidsmaatregel zijn voor regeringen. Door luchtvaartmaatschappijen te ondersteunen, blijven vitale toeleveringsketens tijdens de crisis actief. Elke baan die bij een luchtvaartmaatschappij wordt bespaard, houdt 24 extra mensen aan het werk. En het zal luchtvaartmaatschappijen de kans geven om levensvatbare bedrijven te zijn die klaar zijn om het herstel te leiden door economieën met elkaar te verbinden wanneer de pandemie onder controle is. Als luchtvaartmaatschappijen er niet klaar voor zijn, zal de economische pijn van COVID-19 onnodig lang aanhouden ‘, aldus de Juniac.
Foto: Alexandre de Juniac, directeur-generaal en CEO van IATA (beeldbank IATA)

IATA had in 2002 akkoord moeten gaan met het opzetten van een noodfonds nadat het faillissement van Sabena in november 2001 voor veel problemen had gezorgd, maar men heeft dat botweg geweigerd.
Ik vind het wat makkelijk én ondankbaar om dit nu in de lade van ‘de overheden’ te schuiven. Er zijn legio kansen geweest om een vangnet te creëren, maar dat was aan dovemansoren gericht.