
Als je mij een beetje kent, dan weet je dat een van mijn guilty pleasures bestaat uit het bijhouden van het wel en wee van menig bekende Nederlander. Alhoewel ik nu ik ouder en schijnbaar ook wijzer word, me daar ook weer niet overdreven mee bezighoudt. Noem het: geen tijd, of wellicht (en hopelijk) zijn mijn brein en interesses aan het verslimmen… Wat zo’n baan bij TravelMedia al niet met je doet.
Anyway, John de Bever dus. Hij en zijn man Kees hebben een realitysoap op Videoland. Ook een quilty pleasure die schijnbaar nog niet is overgewaaid… Maar het schijnt dat juist hoger opgeleiden ter ontspanning naar dit soort totale onzin-tv kijken. Dus daar houd ik me maar een beetje aan vast. Niet nadenken, maar gewoon domweg kijken.
Maar waarom zou ik me verantwoorden? Sterker nog, voor Travelpro heb ik de beste man, die overigens ooit tot beste zaalvoetballer ter wereld is uitgeroepen, uitgebreid gesproken. Hij gaat namelijk elk jaar met zijn meest trouwe fans op vakantie naar Spanje. Springt met ze in het zwembad, gaat een potje midgetgolfen en zingt hier en daar een liedje. Daar wilde ik meer over weten, vooral bij wie hij deze reizen onderbrengt… garantiefonds, dat soort dingen. Want die Bever-reizen zijn een groot succes. Zeker nu John steeds populairder wordt en onderhand op elk podium in Nederland staat en zelfs komend jaar een eigen concert in Ahoy geeft. Just saying.
Dat moet bij Solmar ook een belletje hebben doen rinkelen: die John wordt me een partij populair, die brengt vast extra geld in het laadje. De beste zaalvoetballer ter wereld wordt namelijk het gezicht van Solmar Tours. Voor een paar tientjes extra per persoon mag een klant met hem in de bus richting Salou, 24 uur lang. Hij zingt een paar liedjes, met z’n allen loop je de polonaise door de bus, je krijgt een kaart met handtekening en ’s ochtends zorgt hij hoogstpersoonlijk voor koffie en thee en een kleffe boterham met kaas. Dus John verruilt het podium in het land voor een plekje in de Solmar-bus…? Nee, natuurlijk niet. Maar laat John én Solmar maar schuiven.
Het gevaar van het inzetten van (semi)bekende Nederlanders is dat ze tegenwoordig niet meer zo onschendbaar zijn als voorheen. Een schandaaltje hier en daar wordt door social media veel sneller opgepikt; én doordat de serieuze media dat semi-serieuze human interest-nieuws steeds vaker oppakken dreigt al heel snel een smet op de reputatie van het zorgvuldig opgebouwde (reis)merk.
Ik hoef de namen niet te noemen van de zangers of andere BN’ers van wie je tegenwoordig blij mag zijn dat je hen juist niet aan jouw merk hebt verbonden. Een imago is sneller afgebroken dan (weer) opgebouwd.
Maar goed, John dus. Hoe lang de Brabander is verbonden aan Solmar is niet bekend. Dus beste John, houd je je de komende jaren koest? De juice-spionnen zijn overal.
Ik ben ook benieuwd of Solmar binnenkort een Bever-mascotte heeft rondlopen in al haar accommodaties. Ik zie John al lopen en keihard zingend: ‘Jij krijgt die lach niet van mijn gezicht…’, terwijl de keiharde euro’s worden bijgeschreven.
PS. Zo’n juice-kanaal over de reisbranche lijkt me wel wat! Roddels en achterklep genoeg, lijkt me. Dus kom maar door. Anoniem mag altijd, maar hoeft niet…
Sharon Evers
sharon@travelpro.nl