
Jan Henne De Dijn, ex-eigenaar van D-rt Groep, zou tijdens een online meeting aan de medewerkers van D-reizen/VakantieXperts hebben gezegd dat ze geduld moeten hebben, omdat hij aan een doorstart werkt. Morgen zou het personeel wederom worden geïnformeerd. Meerdere medewerkers van D-reizen hebben dit bevestigd tegenover TravMagazine.
Een woordvoerder van de D-rt Groep laat desgevraagd in een korte reactie weten dat hij alleen kan zeggen dat er gesprekken plaatsvinden. Voor verdere vragen, waaronder de vraag of Henne De Dijn bezig is met een doorstart, verwijst hij door naar de curatoren.
TravMagazine heeft bij beide curatoren, mr K.J. Willemse en mr. A.J. Tekstra, geïnformeerd of Henne De Dijn bezig is met een doorstart. Bij beide advocatenkantoren kreeg de redactie te horen dat de curatoren vandaag in overleg zijn over het faillissement. Het is dan ook niet duidelijk Of Henne De Dijn toestemming heeft van de curatoren om de mededeling dat hij aan een doorstart werkt aan het personeel over te brengen. Ook Erik Jan Reuver (directeur SGR) is om een reactie gevraagd.
De curatoren lieten afgelopen week al in diverse media weten dat er volop interesse is in de dinsdag 6 april jl. door de rechtbank van Haarlem failliet verklaarde D-rt Groep. Onder andere het Duitse Rewe, Prijsvrij, TUI en Sunweb worden genoemd als geïnteresseerde partijen.
D-rt Groep (D-reizen en VakantieXperts) en het Duitse RT/Raiffeisen Touristik Group GmbH bereikten in december 2020 overeenstemming over de verkoop van D-rt Groep aan Henne De Dijn en BeBr-eigenaar Marije Haeck.
Destijds liet Henne De Dijn over de overname weten: ‘Natuurlijk zijn we ons zeer bewust van de huidige omstandigheden. Sterker, de Covid-19 crisis zorgde eerder al voor een vertraging van de overname. Maar wij zien zoveel potentie in D-rt groep dat we – helemaal met de komst van de voucherbank – deze stap met veel vertrouwen zetten.’ Een rechtszaak die hij met D-rt/DTRU laten aanspande tegen SGR en de Nederlandse Staat over de Voucherbank werd verloren.
Arjan Kers (CEO TUI Nederland) liet onlangs nog tegenover TravMagazine weten oprecht teleurgesteld en zelfs boos te zijn dat het management van D-rt de situatie zo heeft laten escaleren. ‘Resultaat is dat veel medewerkers hun baan verliezen, klanten hun vakantie in duigen zien vallen en leveranciers met miljoenen euro’s aan schade achterblijven. En de grote schade aan het imago van de reisbranche die de hele reissector hiermee oploopt. Wanneer ik dan verneem dat er al voorbereidend werk was gedaan door het huidige management om op die manier door te starten, willens en wetens enorme schade achterlatend voor de branche op diverse terreinen, kan ik niet anders dan concluderen dan dat ik mijn vertrouwen in het huidige D-rt management heb verloren. Een doorstart waarbij het huidige management aanblijft lijkt me uitgesloten, gezien de schade die zij veroorzaakt hebben bij klanten en leveranciers.’