
De luchthaven Londen Gatwick heeft een innovatieve stap gezet: passagiers die twee losse vliegtickets hebben geboekt met overstap op Gatwick, worden beschermd als een van de twee vluchten vertraging heeft of uitvalt.
De helft van alle vluchten op Gatwick wordt uitgevoerd door easyJet. Maar ook WOW en Norwegian zijn actief op de luchthaven. Kenmerkend voor deze low-cost spelers is dat ze niet aan interlinen doen, dus het op elkaar aansluiten van vluchten en het overhevelen van bagage. Transfervluchten brengen te hoge operationele kosten en complexiteit in de afhandeling met zich mee, is het standpunt van deze budgetmaatschappijen.
Gatwick speelde daar al op in met GatwickConnects, dat ervoor zorgt dat ‘self-connecting’ passagiers snel hun bagage kunnen ophalen en opnieuw inchecken. Ook mogen zij via een fast-lane door de veiligheidscontrole. Nu is die dienstverlening uitgebreid met een vervangend ticket als de aansluiting wordt gemist door vertraging of annulering van de eerste vlucht.
De aansluiting moet dan wel zijn geboekt op de website van Gatwick en er zijn kosten aan verbonden: 40 pond per retour voor de eerste passagier van de boeking en 25 pond voor elke extra passagier.
Vooralsnog beperkt de overstapservice zich tot vluchten van easyJet, WOW en Norwegian.
Een woordvoerder van Schiphol noemt het initiatief van Gatwick ‘interessant’. ‘Het is absoluut iets waar je naar moet kijken en in de toekomst een rol kan spelen op Schiphol. Maar we hebben nu al een fantastisch transferproduct. En vergeleken met Gatwick zijn er op Schiphol veel meer luchtvaartmaatschappijen die met elkaar interlinen.’