
De actieve leden van FNV Luchtvaart hebben grote zorgen over de huidige en toekomstige operatie en reputatie van Transavia. Er zijn deze zomer grote tekorten in de grondafhandeling bij Viggo, waardoor passagiers te maken hebben met vertragingen en er veel problemen zijn met bagage, laat FNV weten.
FNV: “In deze onzekere coronatijd heeft de directie gekozen voor Viggo als nieuwe afhandelaar. Viggo heeft geen enkele ervaring op Schiphol en blijkt nu niet in staat om de vliegtuigen af te handelen. Het geld wat nodig is voor herstel, vliegt er nu met bakken uit door denied boarding compensation, maaltijdvergoedingen, hotelovernachtingen en kosten voor het nasturen van bagage die niet op tijd kon worden geladen. In de grondorganisatie is op veel afdelingen sprake van een hoge werkdruk. Er zijn de afgelopen jaren herstructureringen en reorganisaties doorgevoerd die leiden tot onrust en onduidelijkheid. Bij Transavia stond de passagierstevredenheid altijd hoog in het vaandel. Wij willen van de directie weten hoe de operationele problemen op korte termijn op worden gelost, om te zorgen dat de goede naam van Transavia zoveel mogelijk wordt gerepareerd.”
De leden willen voorkomen dat de grondorganisatie van Transavia hetzelfde overkomt als dat ze nu bij Viggo zien. “Op dit moment vertrekken goedgeschoolde werknemers bij Transavia naar beter betalende werkgevers binnen en buiten de luchtvaart. We willen niet over vijf jaar constateren dat onze arbeidsvoorwaarden zijn uitgehold, Transavia een onaantrekkelijker werkgever is geworden en de grondoperatie niet goed bemenst is. FNV Luchtvaart zal daarom stevig inzetten op een broodnodige loonsverhoging voor al het grondpersoneel tot anderhalf keer modaal, een jaarsalaris van 54.750 euro. Deze groep met een maandsalaris tot circa 3.988 euro per maand houdt de operatie van Transavia draaiende. Wij willen dat er ook in de toekomst grondpersoneel wordt aangetrokken, die goed zijn ingewerkt en ook langere tijd werken bij Transavia. Hiervoor zijn aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden noodzakelijk. Dit sluit ook aan bij de overheidsvoorwaarden om werknemers tot anderhalf keer modaal zoveel mogelijk te ontzien.”