
Viking Line ziet een toename van het aantal aanvragen en boeking voor 2023, binnen én buiten het hoogseizoen. Dat en meer laat de rederij weten in gesprek met TravMagazine over de laatste ontwikkelingen in de ferry-wereld. Want een vakantie begint al tijdens de heenreis, zeker als de klant ervoor kiest om per veerboot te reizen.
‘Ondanks de situatie in Oekraïne en de inflatie gaat het goed’, aldus Daniel Atteroth (Sales- en marketing-director Viking Line). Viking Line vaart vier routes per dag tussen Zweden, Finland en Estland plus bestemmingscruises van april tot september. ‘Populaire routes daarbij zijn Stockholm-Turku, Helsinki-Tallinn en Stockholm-Ålandseilanden. Die eerste zagen we sterk toenemen vanwege onze nieuwe schepen Viking Glory (2.800 passagiers) en Viking Grace (2.800 passagiers). Allebei zeer duurzaam en varend op Liquefied/Liquid Natural Gas (LNG). Aan boord vind je verschillende restaurants, bars, een spa, casino’s en belastingvrije winkels.’
Als we vragen naar dé reden om voor een ferry te kiezen in plaats van het vliegtuig, noemt Atteroth als eerste het comfort. ‘We hebben twintig verschillende cabines in alle prijssegmenten en het is dan ook comfortabeler dan in het vliegtuig. Daarnaast geldt er een betere prijs, kun je de auto, bus of fiets meenemen.’
Heeft de coronapandemie de veerbootsector veranderd?
‘Het aantal auto- en campervakanties is toegenomen en veel Midden- en Zuid-Europese klanten waarderen de Noordse landen, zowel qua natuur, steden en de hoeveelheid ruimte.’
Hoe belangrijk is de Nederlandse markt voor Viking Line?
‘We zien de laatste tien jaar steeds meer Nederlandse gasten, dus die markt is meer en meer belangrijker voor ons het hele jaar door. We werken veel met retail en de verhouding voor Europese markt is ongeveer 50-50% voor B2C en B2B en voor long haul, zoals uit de Aziatische markt, 30-70%.’
Cruiseveerboten
Als het gaat om het verkopen van Viking Line is de USP van de rederij de brede voorzieningen. ‘Onze veerboten zijn meer cruiseveerboten met verschillende restaurants, live entertainment, kinderprogramma’s, enzovoort. Op onze website vind je 360-gradenfilmpjes over het schip en de hutten, dat kan je goed aan klanten laten zien. We bieden commissie voor al onze agenten en geven regelmatig aanbiedingen. Op onze website kan je ook hotels en dergelijke boeken om zo je eigen pakket samen te stellen. Ten slotte is het een voordeel dat onze terminals zich op alle bestemmingen in stadscentra bevinden.’
Klik hier om de volledige special over ferry’s in de laatste editie van TravMagazine te lezen
Beeld: Ekaterina Pokrovsky – Shutterstock