
Eurostar heeft een bestelling geplaatst voor 30 nieuwe dubbeldekkertreinen bij Alstom, met een optie op nog eens 20, goed voor een totale investering van €2 miljard. De nieuwe generatie treinen, genaamd Eurostar Celestia, is gebaseerd op het Avelia Horizon-model en moet de capaciteit en duurzaamheid van de Eurostar-vloot aanzienlijk vergroten.
De 200 meter lange treinen worden volledig elektrisch aangedreven, zijn 20 tot 50% energiezuiniger dan de huidige vloot en bestaan voor 25% uit gerecycleerde materialen. Ze zijn ontworpen met extra aandacht voor toegankelijkheid en comfort, op basis van input van reizigers en Eurostar-medewerkers.
Met Celestia introduceert Eurostar voor het eerst dubbeldekkertreinen op het VK-traject. De nieuwe treinen bieden 20% meer zitplaatsen en kunnen in dubbele samenstelling tot 1.080 passagiers per rit vervoeren. De eerste exemplaren worden in januari 2031 geleverd, met commerciële ingebruikname in mei van dat jaar.
CEO Gwendoline Cazenave noemt de bestelling “een mijlpaal in Eurostars groeistrategie” en benadrukt dat het bedrijf met Celestia “vooroploopt in de race naar duurzaam internationaal reizen”. Volgens Henri Poupart-Lafarge, CEO van Alstom, verenigt het project “technologische prestaties, energie-efficiëntie en passagierscomfort”.
Met de komst van de Celestia-treinen zal de Eurostar-vloot groeien tot 67 treinen – een toename van 30% – en bereidt het bedrijf zich voor op verdere uitbreiding naar nieuwe bestemmingen zoals Genève en Frankfurt.
Geef een reactie