
Etihad is in mei 2014 met dagelijkse vluchten van start gegaan tussen Amsterdam en Abu Dhabi in codeshare met KLM, die zelf ook dagelijks de route uitvoert. ‘We krijgen vaak de vraag wanneer we een frequentie toevoegen of een groter toestel in zullen zetten. Maar wij willen dat ons aanbod goed aansluit op de vraag’, zegt vicepresident Global Sales Daniel Barranger van Etihad Airways tijdens de opening van het ANVR Congres in Abu Dhabi.
Barranger helpt meteen een hardnekkig gerucht uit de wereld over hoe het kan dat de Golfcarriers zoveel geld te besteden hebben vergeleken met hun Europese en Amerikaanse collega’s. ‘We krijgen onze brandstof niet gratis. Onze CEO en CFO reizen de wereld rond om kapitaal aan te trekken. Daardoor kunnen we grote vliegtuigorders plaatsen. We hebben vier A380’s en krijgen zeventig 787’s in de komende jaren. We willen een jonge vloot. Een ouder toestel staat langer aan de grond voor onderhoud en dat kost geld.’
Volgens Barranger staat Etihad voor twee uitdagingen: de luchthaven in Abu Dhabi en het creëren van schaalgrootte. ‘Onze grootste uitdaging is het vliegveld. We hebben te weinig capaciteit en de immigratieprocedure kost te veel tijd. Eind 2017 openen we daarom een nieuwe luchthaven met 65 gates en plek voor 30 miljoen passagiers per jaar. Het ontwerp is iconisch voor Abu Dhabi.’
Wat de schaalgrootte betreft, benadrukt Barranger dat Etihad niet de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld wil zijn, maar de beste in de lucht en op de grond. ‘De grootste kan niet, want we zijn pas elf jaar oud, terwijl andere spelers veel langer bestaan. Als je meer dan 150 toestellen hebt is het heel moeilijk om het fysieke product en de kwaliteit van de dienstverlening op hetzelfde hoge niveau te houden. In plaats daarvan kiezen we ervoor goede commerciële relaties aan te gaan. Daardoor krijgen we schaalgrootte. We hebben 49 codesharepartners, zoals KLM in Nederland. Daarnaast hebben we strategisch geïnvesteerd in zeven airlines: Alitalia (49 procent), AirSerbia (49 procent), Air Seychelles (40 procent), Etihad Regional (33 procent), airberlin (29 procent), Virgin Australia (24 procent) en Jet Airways (24 procent). Samen zijn we goed voor meer dan 330 unieke bestemmingen, 690 vliegtuigen en 110 miljoen passagiers. We delen de kosten van bijvoorbeeld onderhoud en inkoop.’