
‘We zijn in staat veel mensen te bereiken’, aldus KLM-topman Pieter Elbers in Op1. Hij schoof woensdagavond aan bij de dagelijkse talkshow om te praten over de repatriëring van Nederlanders die zich momenteel in het buitenland bevinden. ‘Bedrijfseconomisch is het een drama. Maar het is onze verantwoordelijkheid om klanten terug te brengen.’
Op dit moment zitten een kwart miljoen Nederlanders, die bij KLM een ticket hebben geboekt, nog vast in het buitenland. Op de vraag hoe het gaat om deze mensen te repatriëren, zegt Elbers: ‘Het gaat eigenlijk best wel goed. We zijn in staat veel mensen te bereiken. Maar als er luchtruimen worden gesloten, dan kunnen we er niet naartoe. We blijven zo lang mogelijk vliegen om ons best te doen om zoveel mogelijk te repatriëren. We doen ons uiterste best, ook met lokale partners. Maar uiteindelijk worden wij iedere dag overvallen door nieuwe besluiten van overheden.’
Elbers noemde Curaçao een ‘mooi’ voorbeeld, waar sinds zaterdag het luchtruim is gesloten: ‘We gaan leeg heen en vol terug. Bedrijfseconomisch is het een drama. Maar het is onze verantwoordelijkheid om klanten terug te brengen.’
Elbers zegt blij te zijn met de noodmaatregel voor steun van het kabinet. ‘Daar kunnen we drie maanden mee vooruit. En of het gaat lukken om alle Nederlanders terug te halen? ‘We doen er alles aan om Nederlanders via lijndiensten terug te halen. En op plaatsen waar dit niet kan, overleggen we met de overheid of er charters naartoe kunnen. We zijn nu vooral bezig met de crisis managen en het bedrijf in de lucht houden.’
Elbers verwacht dat er steeds meer vliegtuigen aan de grond komen te staan. ‘Op dit moment zitten we op twintig procent van wat we normaal vliegen. Het ging de afgelopen weken snel achteruit, en we zien het met de dag teruglopen. Ik verwacht dat het volgende week nagenoeg stil ligt.’