
‘Het is een flauwe insinuatie om te zeggen dat er misschien nog geld van het verdwenen geld van D-reizen bij Airtrade ligt’, zo laat Jeroen Martron (directeur Airtrade) weten aan TravMagazine. ‘We hebben € 9,6 miljoen uitgekeerd aan D-reizen.’ Zelf heeft het bedrijf nog tienduizenden euro’s tegoed van D-reizen en sluit een rechtsgang tegen de oud-eigenaren dan ook niet uit.
Hendrik Noorderhaven (directeur/oprichter EUclaim) ging tijdens de TAT’s Travel Podcast in gesprek over het verdwenen geld van D-reizen en noemde Airtrade als mogelijk bedrijf waar nog geld kan liggen. ‘Het geld kan natuurlijk nog op de rekening staan van airlines, van touroperators, van Airtrade die er ook tussen zat. Daar wordt ook van gezegd dat er nog geld zit. Misschien is het geld nooit bij D-reizen aangekomen, maar daar geloof ik niks van’, aldus Noorderhaven. ‘We hebben ook nog geen betaalbewijzen gekregen van KLM dat ze ook daadwerkelijk hebben betaald. Dat kunnen ze wel zeggen, maar het zijn uiteindelijk de curatoren die de betaalbewijzen moeten vinden. Ik heb ze in ieder geval nog niet gezien.’
Volgens Martron heeft Airtrade in de periode van 20 april 2020 tot 6 april 2021 (de dag dat D-reizen failliet ging), € 9,6 miljoen uitgekeerd aan D-reizen. ‘Als wij een boeking via een agent binnenkrijgen, dan zetten we ook het geld dat wij van de airline ontvangen direct door. D-reizen heeft dat geld ontvangen, maar vouchers aan klanten gegeven in plaats van het geld.’ Martron laat weten dat hij het vervelend vindt dat Noorderhaven het bedrijf Airtrade noemt. ‘We kennen hem goed, maar hij heeft ons nog nooit gebeld in dit kader. Hij is van harte welkom in Haarlem om met ons in gesprek te gaan.’
Noorderhaven laat weten dat de zoektocht naar het verdwenen geld een complexe zoektocht is, omdat een reis in veel gevallen zeven of acht leveranciers heeft. ‘De airlines zweren bij hoog en laag dat ze het geld voor de tickets hebben betaald aan D-reizen, maar D-reizen heeft (in ieder geval tegen elf kantoren) gezegd dat ze de reis moesten omzetten in een pakketreis aangezien men dan geld van SGR zou krijgen. Al die betaalstromen werken alleen maar als mensen eerlijk zijn, maar als je gaat rommelen met vouchers die helemaal niet kunnen dan gaan er rare dingen gebeuren.’
Martron laat nog weten dat Airtrade geen verdere kennis van dossiers heeft. ‘Wij weten alleen de passagiersnaam en ticketgegevens. We weten ook niet of het ticket onderdeel is van een pakketreis. SGR heeft de dossierdata, dus die weten beter of iets een ticket only is of pakketreis, maar zoals er wordt gezegd zijn er veel tickets omgezet naar een pakketreis. We werken daarom dan ook nauw samen met SGR en met een groep consumenten die nog recht heeft op geld.’
‘Wij hebben aan het faillissement van D-reizen zóvéél werk. Alle Airtrade-medewerk(st)ers lopen op de toppen van hun kunnen. Als bedrijf hadden we ook nog facturen van minstens € 60.000 openstaan bij D-reizen. Alle reisbedrijven hebben er last van. Wij zijn frontaal geraakt en zijn nog steeds aan het zwemmen. We hebben onze schade gemeld bij de curator en we hopen nog iets terug te zien. Net als iedereen zijn we extreem benieuwd wat er met het geld is gebeurd’, aldus Martron. Op de vraag of hij naar de rechter stapt wanneer Airtrade kan fluiten naar het geld laat hij weten: ‘We weten van partijen die achter de oud-eigenaren van D-reizen aanzitten, maar wij hebben dat besluit nog niet genomen. De curatoren zijn nu de geldstromen aan het onderzoeken. Dat wachten we eerst af, maar ik sluit een rechtsgang niet uit.’