
Zes jaar na het faillissement van de Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin zijn er nieuwe ontwikkelingen rondom het merk.
De koper van het merk Air Berlin is Sundair-oprichter Marcos Rossello. Hij heeft volgens de Duitse pers ‘ideeën’ over wat hij zou kunnen doen met de naam Air Berlin.
Air Berlin moest na jaren van verliezen op 15 augustus 2017 faillissement aanvragen. Een paar weken later stopte wat eens de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland was.
In februari 2018 plaatste de curator het merk in de etalage, samen met 180 andere beschermde merken van het bedrijf en zo’n 1.000 internetdomeinen. Maar hij kon geen koper vinden. Tot nu.
Op 21 juni werd het merk Air Berlin overgedragen aan het Berlijnse bedrijf Air 41. Het bedrijf ontwikkelt software voor kleine en middelgrote touroperators en luchtvaartmaatschappijen. En het heeft een bekende oprichter: Marcos Rossello, die zeven jaar geleden ook met succes een luchtvaartmaatschappij oprichtte met Sundair.
Rossello bevestigde de aankoop aan aeroTELEGRAPH. ‘Ja, we hebben de handelsmerkrechten van Air Berlin verworven’, zegt hij. Er is echter nog niet besloten wat ermee te doen. ‘Er zijn enkele ideeën. Alles is mogelijk.’
Zelf acht Rossello het onwaarschijnlijk dat hij van het nieuw aangekochte merk het nieuwe merk van zijn bestaande luchtvaartmaatschappijen zal maken. ‘Sundair is nu goed ingeburgerd’, legt hij uit. Naast de Duitse vakantieluchtvaartmaatschappij exploiteert hij ook een Kroatische tak, de Fly Air 41, die voornamelijk voor Sundair vliegt.
Na het faillissement van Air Berlin werd gehoopt dat er aanzienlijk zou worden betaald. Er werd door experts over miljoenen gesproken, maar volgens een laatste rapport bedroeg de verkoopprijs voor het merk Air Berlin € 120.190.
Foto: Een Air Berlin Airbus A319. Copyright: Ewa Studio/Shutterstock.com.