
De cruisesector kijkt na een moeilijke periode weer voorzichtig vooruit. Waar liggen de prioriteiten en wat zijn de verwachtingen? In TravMagazine een interview met Paul Nuyens van CLIA, de overkoepelende branchevereniging voor cruisemaatschappijen: ‘Samenwerken aan onze gemeenschappelijke uitdagingen zal naar de toekomst toe meer op waarde worden geschat.’
Kun je een schets maken van de huidige situatie: hoe staan de rederijen ervoor? Is er optimisme?
‘Net als de hele reisindustrie zijn cruiserederijen druk bezig met het afhandelen van alle complicaties ten gevolge van de Covid-19 uitbraak en de daaropvolgende maatregelen. We zijn erg druk bezig geweest om ervoor te zorgen dat onze passagiers naar huis konden terugkeren. De meeste schepen zijn nu aangemeerd, maar er zijn nog een aantal schepen met passagiers aan boord en we zijn ook druk bezig om de bemanning terug naar huis te halen, wat in deze omstandigheden vrij moeilijk is. Daarnaast hebben we te maken met geannuleerde boekingen voor de komende periode.’
Loopt de cruisebranche tegen bepaalde zaken aan?
‘Vluchtbeperkingen, havensluitingen en ontschepingsbeperkingen hebben voor uitdagingen gezorgd, maar de cruiserederijen zijn gefocust op de gezondheid en veiligheid van alle betrokkenen. Onze branche is afhankelijk van de plaatsen die we bezoeken. Nu er op alle bestemmingen sprake is van een lockdown ondervindt de hele reisindustrie hetzelfde probleem, namelijk de vraag wanneer en op welke manier bepaalde bestemmingen weer zullen openen. Een resultaat van de huidige situatie is dat naar de toekomst toe het belang van samenwerking om onze gemeenschappelijke uitdagingen veel meer op waarde geschat zal worden.’
Wat is positief?
‘Positief is dat met betrekking tot veiligheidsprotocollen, CLIA-leden binnen 48 uur nadat de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) een wereldwijde noodsituatie voor de volksgezondheid had aangekondigd, wereldwijd al verbeterde screeningsprotocollen hadden ingevoerd. Er zijn verschillende belangrijke lessen geleerd tijdens deze ongekende situatie waar we van profiteren als we ons voorbereiden om weer te gaan varen – zoals de diverse protocollen die de branche heeft ingevoerd naarmate de wereldwijde crisis zich ontwikkelde. De cruisegemeenschap is veerkrachtig.’
Wat zijn de verwachtingen? Is het jaar nog goed te maken?
‘Over het algemeen zijn we een gezonde en veerkrachtige industrie. Maar als we de belangrijke zomerperiode missen dan zal het voor de meeste van onze leden moeilijk zijn om dit jaar nog goed te maken. Tot aan deze ongekende crisis was de cruise-industrie een Europees succesverhaal.’
Lees het complete interview met Paul Nuyens in de nieuwe digitale editie van TravMagazine 17.
