
Het (mogelijk) faillissement van FTI zal niemand in de branche zijn ontgaan. Een van de grootste Europese reisorganisaties die pal voor het hoogseizoen haar activiteiten moet stoppen. Omdat FTI vooral een Duitse organisatie is, zijn de effecten voor de Nederlandse markt wat beperkter.
Het is wel weer opvallend dat veel Nederlandse reisagenten de losse producten van FTI, naast de reguliere pakketreizen die wel vallen onder de vrijstellingsregeling van het SGR, gebruiken in de zelf samengestelde pakketten voor hun klanten. Deze zelf samengestelde pakketten vallen niet onder de vrijstellingsregeling en daarvoor ben je dan gelijk reisorganisator met alle daarbij behorende emolumenten.
De positieve aspecten hiervan, wat meer verdienen en mogelijk wat extra flexibiliteit, doen het altijd goed in de eigen appgroepen, maar de keerzijden blijven volgens mij veel te vaak onbelicht. Vooral de vaak enorme financiële risico’s voor de reisagent en de touroperatoraansprakelijkheid, ook bij klachten en dergelijke, blijven meestal onbesproken. Het lijkt wel of het narratief alleen de eigen dagopbrengst is.
Terwijl er genoeg Nederlandse reisorganisaties zijn met maximale flexibiliteit en vooral ook zekerheden bij wie je voor je klanten echt een prima aanbod kan samenstellen. Vooral na corona zijn veel klanten gevoelig voor de betrouwbaarheid van het aanbod en de zekerheden in hun reservering. Reisagenten kunnen dit dan ook volgens mij optimaal gebruiken in hun verkoopstrategie.
Voor UStravel.nl | Canadatravel.nl zijn dit in ieder geval de vaste waarden in ons aanbod.
Wolfgang Hendrix
UStravel.nl | Canadatravel.nl