
‘Waar gaat de reis heen? Waarmee kan ik je helpen? Zo beginnen klantgesprekken vaak. Wordt het een compleet verzorgde rondreis door Australië of alleen een retourtje Barcelona? Als je in de reisbranche werkt, leer je al snel dat er verschillende soorten klanten bestaan. De een geeft zonder met de ogen te knipperen zo duizenden euro’s uit. De ander houdt je uren bezig en boekt dan toch liever zelf thuis online. Hoe meer ervaring je hebt, des te beter leer je klanten herkennen en prioriseren.
Maar hoe zit het nu met de extra’s? ‘Welke extras?’, hoor ik je denken. Nou, hoe komt je klant naar het vliegveld? Met de auto, OV of anders? En wie regelt dat? Veel mensen denken daar pas kort voor vertrek over na. Als reisadviseur of reisorganisatie kun jij je klanten een stapje voor zijn en de vraag stellen: ‘Hoe kom je eigenlijk naar het vliegveld? Heb je daar al over nagedacht?’ Met deze eenvoudige vraag kun je je klant volledig ontzorgen en sluit je de verkoop goed af. Het stellen van deze vraag heeft natuurlijk alleen zin als je voor ieder antwoord ook meteen een passende aanbod paraat hebt.
Je zou eigenlijk een bedrijf moeten kennen dat voor alle lucht- en cruisehavens parkeren en hotels aanbiedt. Een partij die graag met de reisbranche samenwerkt en commissies betaalt. Een soort van one-stop-shop voor vakantie-extra’s…
Bjorn Gianotten
Country Manager Benelux
Holiday Extras
Geef een reactie