
Hoe kun je de straks stoppende steun aan de reiswereld in vredesnaam nog uitleggen? Het geld is niet op, integendeel, en we zijn ondanks alles een beschaafde samenleving, die we mede te danken hebben aan onze open en reislustige geest. Maar veruit het grootste deel van de wereld is nog zo goed als onbereisbaar, hoewel ik steeds meer branchegenoten toch buiten Europa op vakantie zie gaan. Dat is voortrekkerswerk, en goed voorbeeld doet volgen, zeker als het simpelweg alsook logischerwijs mogelijk is. Maar voordat het grote publiek het aandurft?
Juist daarom is steun zo hard nodig. En echt niet tot het einder der dagen want covid blijft nog vele jaren, net zoals vele de varianten. get used to it. De meest logische verwachting is dat het straks een jaarlijks griepje wordt, een beheersbare kwaal, zoals we nu ook kleine ziektes hebben waar je vroeger aan dood ging. En totdat overheden hun beleid erop gaan aanpassen, in de vorm van een mondiaal covid-paspoort zoals we nu in de EU hebben, moeten we de getroffen sectoren – niet alleen de reiswereld – de helpende hand toesteken. Nu, zo snel mogelijk.
Plan B
Of, of…moeten we allemaal toch aan een plan B gaan denken. Want er schijnt werk genoeg te zijn in de florerende Nederlandse economie. De huizen zijn niet te betalen, en in Amsterdam kun je de bevolking inmiddels in twee groepen verdelen: zij die bestellen en zij die bezorgen. Echt waar, als je geld nodig hebt, kun je in Amsterdam uiteraard pizza gaan bezorgen, maar ook serieus culinair eten, wijn, boodschappen van 16 supermarkten, verse vis, empanadas, etnisch eten, biologisch eten, drugs uiteraard, en we hebben niet een, niet twee, maar liefst drie aanbieders die boodschappen binnen 10 minuten (!) aan huis bezorgen.
Voor heel Nederland ligt het betreft arbeidskansen weer iets anders: er is een tekort op de arbeidsmarkt, omdat er inmiddels drie miljoen Nederlanders werken bij GGD Bron- en Contactonderzoek. Ik weet niet of vragen naar broncontact nog veel zin heeft, nu heel Nederland elkaar weer ziet bij het voetbal of bij de Formule 1. Ik ben zelf eerder benieuwd naar het hoe en waarom van de belangrijkste bijwerking van de niet-gevaccineerde Nederlander: het te pas en te onpas plaatsen op social media van wetenswaardigheden van allerlei goeroes, onderzoekjes van de koude grond en die irritante vakantie-updates dat de eigen tuin ook zo lekker is. Dat je er voor kiest om geen vaccin te nemen is je goed recht, maar bespaar ons de quasi veganistische morele superioriteit die er vanaf druipt.
Frustratie
Maar, vooropgesteld, ik heb besloten het voortaan te laten die frustratie. Ik blijf heerlijk werken in de mooiste branche ter wereld en als het allemaal in elkaar stort word ik volkszanger. Ik las dat René le Blanc 4.000 euro per half uur vangt en ik dacht meteen: Bingo! Dat kan ik ook. Ik heb mezelf gedwongen te luisteren naar de hele Top 50 anno 2021, en nadat ik was bijgekomen in een Zwitsers sanatorium, had ik mijn Hollandse hit-analyse klaar: Nederlandstalig, met een beetje rap er doorheen, stupide niet rijmende tekst met Amsterdamse tongval ook als je er niet vandaan komt (het Leidse ‘zwemmen in Bacardi lemohhh’), een social media account met wat barbiepopjes met opblaaslippen en ergens een mopje Spaans voor het zomergevoel. En een echte artiestennaam, want met ‘Tijn Kramer’ scoor je geen hits. Noem mij vanaf heden Derrick Fuego! Wacht erop beste lezers, volgend jaar niet weg te slaan van de radio. De tophit van de tiktoksensatie van 2022: Derrick Fuego met ‘In quarantaine met Marylène (cerveza bar, quiero viajar yo yo bitch)’. Dus beste overheid: steun of ik ga zingen. U bent gewaarschuwd.
Voor al mijn fans, Derrick Fuego
tijn.kramer@travmedia.nl