
De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) starten een collectieve rechtszaak tegen Booking.com. De organisaties beschuldigen het platform van machtsmisbruik, het belemmeren van concurrentie en het misleiden van consumenten. Daarnaast eisen zij een schadevergoeding voor alle benadeelde consumenten.
Volgens Bert Heikens, voorzitter van CCC, betalen consumenten al sinds 2013 onnodig hoge prijzen voor hotelovernachtingen. “Uit ons onderzoek blijkt dat Booking.com zich al jaren niet aan de regels houdt,” aldus Heikens. “Het platform maakt illegale afspraken met hotels, waardoor die geen goedkopere tarieven of betere voorwaarden elders kunnen aanbieden. Europese toezichthouders hebben dit inmiddels bevestigd: Booking handelt onrechtmatig.”
Misleidende praktijken op het platform
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, verwijst naar onderzoek uit 2024 waarin het platform werd betrapt op misleiding. “Booking maakt gebruik van nepkortingen, toont onvolledige prijzen en wekt een kunstmatig gevoel van schaarste,” stelt Molenaar. “Met deze zogenaamde ‘dark patterns’ worden consumenten bewust beïnvloed. Zulke praktijken zijn verboden volgens Nederlandse én Europese regelgeving.”
Schade kan oplopen tot honderden euro’s per persoon
Hoeveel schade iemand heeft geleden, hangt af van het aantal boekingen, de kamerprijzen en de bestemmingen. Die kan variëren van enkele tientjes tot honderden euro’s per persoon. In totaal loopt de schade voor Nederlandse consumenten in de honderden miljoenen euro’s. De claim staat open voor alle consumenten die sinds 1 januari 2013 minstens één hotelkamer hebben geboekt via Booking.com. Dit geldt ook voor boekingen via andere platforms zoals Agoda en Expedia, of direct bij een hotel. Volgens CCC zijn al deze consumenten mogelijk financieel benadeeld door de handelswijze van Booking. De claim wordt uitgevoerd door CCC, met steun van de Consumentenbond. Aanmelden is mogelijk voor zowel leden als niet-leden via de website van de Consumentenbond. Deelname is op basis van ‘no cure no pay’: alleen bij een succesvolle afloop wordt maximaal 25% van het behaalde resultaat ingehouden.
Heel graag zou ik mee doen met deze claim,
Zeker wel 10x geboekt bij Booking.com!