
CEO Mattijs ten Brink van Sunweb Group verwacht dat meer grote reisbedrijven kopje onder zullen gaan. Sunweb gaat tevens fors minder uitgeven aan marketing en reageert hij vrij uitgesproken op de juridische strijd met Corendon. ‘Ze wilden er toch met het geld vandoor’, aldus de topman in een interview met het Financiële Dagblad.
‘De komende drie maanden worden heel belangrijk voor de sector. We hebben net besloten de komende weken helemaal dicht te gaan. In ieder geval tot 19 januari. We bombarderen nu Pasen 2021 maar tot skiperiode en hopen dat daarmee het seizoen nog een beetje gered wordt’, laat Ten Brink weten aan FD.
Hij toont weinig begrip voor het overheidsadvies om tot midden maart geen vakantie te boeken. ‘Dat was een pijnlijke verrassing. Ik begrijp de coronamaatregelen tot 19 januari wel, maar waarom dan niet boeken tot medio maart? Waarom haal je het perspectief voor de reizigers en de sector weg? We zullen nog meer in de kosten moeten snijden, die al met 30% omlaag zijn gebracht. Van de 500 arbeidsplaatsen zijn er nog 390 over. We gaan uit van het slechtst denkbare scenario: tot 1 april geen inkomsten. Een tweede grote reorganisatie komt er niet, maar er zullen door natuurlijk verloop nog 5% tot 10% meer banen vervallen…We hebben de steun van onze aandeelhouders en dat is in deze financieel onzekere tijd belangrijk. Sunweb Group heeft afgelopen jaar in totaal 66.000 vouchers uitgekeerd aan klanten omdat hun reis is geannuleerd. Een derde van hen heeft de voucher ingezet om een nieuwe reis te boeken. Daar zijn we natuurlijk blij mee. De overige 44.000 klanten hebben de komende zes maanden recht op teruggave van hun reissom. Dat loopt in de tientallen miljoenen. Daar staat gelukkig wel tegenover dat wij veel hotels vooruitbetalen. Wij hebben dus ook een tegoed op onze partners. Maar de komende drie maanden worden heel spannend voor de sector.’
De crisis heeft ook voor beleidsmatige aanpassingen gezorgd.
‘We gaan de komende tijd in ieder geval veel doen aan data-analyse en intelligence . We hebben een director intelligence aangetrokken. We zullen veel minder adverteren via Google. Adverteerders zijn elkaar daar alleen maar aan het overbieden en maken elkaar helemaal gek. Wij stappen uit die race en verlagen ons marketingbudget structureel met 20% tot 30%. We gaan meer gebruik maken van ons eigen kanalen. Ons YouTube-kanaal bijvoorbeeld, of de mailings aan klanten.’
Rechtzaak
Uiteraard kwam ook de rechtzaak met Corendon aan bod. Sunweb wil zoals bekend van de eerder overeengekomen koop af, nu staan de partijen voor de rechter. ‘De businesslogica is er nog steeds. Het was onderdeel van onze groeistrategie, maar je wil die niet ten koste van alles uitvoeren. De rechter heeft besloten dat de kosten van een gedwongen overname niet opwegen tegen de winst die vier aandeelhouders van Corendon maken. De case is wat ons betreft closed’…‘Ik ken Steven (van der Heijden) al heel lang. Het is een echte professional. Je kunt speculeren over hun motief. In mijn ogen hadden de vier aandeelhouders, onder wie Van der Heijden, hun eigen belang sterker voor ogen dan het belang van de twee bedrijven. Ze wilden er toch met het geld vandoor.’
Over de toekomst van de reisbranche als geheel is Ten Brink positiever. ‘Of de reissector een toekomst heeft, daar maak ik me geen zorgen over. Vakantie wordt gezien als een primaire levensbehoefte. Het is voor velen de grootste uitgave die ze in een jaar doen. Wel zal het massatoerisme op de korte termijn een stap terugdoen. Individualisering wordt de trend. Geen standaardpakket maar zelf je eigen vakantie samenstellen en dat met de nodige garanties. Dat kan nu nog niet. De kleinschalige vakantie rukt op. Hotels met tien kamers, meer natuurbeleving met fietsen en wandelen, een vakantie dichter bij huis in Nederland, Duitsland en Noord-Frankrijk. Maar reizen wordt niet elitair, dat kan nooit de bedoeling zijn.’
Toch zal er niet voor iedereen een plek aan de tafel zijn meent de CEO. ‘Ik schat in dat na de ondergang van Thomas Cook in 2019 er meer grote spelers zullen wegvallen. Niemand is gevrijwaard, maar je kunt in deze tijden beter klein en flexibel zijn dan groot. Wij hebben als Sunweb geen bezittingen, wij huren dit kantoor en gaan straks ook minder meters kantoorruimte gebruiken. Wij hebben alleen mensen, merken en een digitaal platform.’