
Een jaar geleden werd er stilletjes begonnen: een eigen beddenbank, opgezet vanuit Dubai en Antalya. Nu staat S2B Global op het punt om de Nederlandse markt te betreden, met een eigen B2B-platform en koppelingen via Peakwork. We spreken mede-initiatiefnemer Cem Dal, ook bekend van Mimosareizen.nl en Freesun.nl, over de beddenbank.
‘We willen niet meer afhankelijk zijn van andere beddenbanken of tussenpartijen’, aldus Dal. In dit interview vertelt hij over zijn strategie, de technologie achter het platform en de kansen die hij ziet op bestemmingen als Turkije, Cuba en straks ook op Curaçao. S2B is nog klein, maar heeft volgens hem precies wat veel reisprofessionals zoeken: korte lijnen, scherpe prijzen en controle over je eigen marge. ‘Je boekt en betaalt op tijd. Simpel.’
Wereldwijd
Een jaar geleden lanceerde ondernemer Cem Dal met een zakenpartner S2B Global, een internationale beddenbank. De naam S2B Global staat voor ‘Supplier to Buyer’. Dal: ‘We hebben S2B Global opgericht in Dubai. Inmiddels hebben we ook een kantoor in Antalya en willen met het platform wereldwijd hotels beschikbaar maken voor touroperators en reisagenten. We willen echt iets creëren.’
IJzersterke technische basis
De technische basis is volgens Dal ijzersterk. ‘We hebben een Spaans systeem gekozen: Juniper. Dat heeft een wereldwijd netwerk van leveranciers en afnemers. Daardoor hoeven gebruikers van S2B Global zich niet op één markt te richten. Als je nu een hotel in Turkije contracteert, verkoop je dat natuurlijk in Nederland. Maar je kunt net zo goed op de Duitse, Engelse of zelfs de Chinese markt opereren. De kracht van het systeem is dat een hotel met één druk op de knop boekbaar is voor meerdere markten. Als iemand in China jouw product wil verkopen, dan ben je meteen zichtbaar en boekbaar. Zo simpel is het.’
Waarom nog een beddenbank?
De beddenbankenmarkt is competitief en wordt al jaren gedomineerd door grote partijen. Toch ziet Dal voldoende ruimte. ‘Je kunt niet op alle bestemmingen goed zijn.’ Hij doelt op de voordelen van zijn eigen netwerk. ‘In Turkije, Cyprus en Cuba hebben we hele goede relaties met hoteliers. Daardoor krijgen we echt betere deals binnen. De directe lijnen maken het verschil, we weten bij wie een hotel ondergebracht is en waar het fout gaat, en die korte lijntjes zijn belangrijk.’
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mine Onaran Cüce, Merve Keçeci, Selen Eren, Şeniz Erkal, Cem Dal, Doğancan Aksoy, Halil Precious, Tuğçe Tokgöz, Ferhat Şenaydın, Serkan Kayra, Mehmet Utku en Damla Adult.
Live voor B2B
S2B Global richt zich in eerste instantie op samenwerking met andere reisbedrijven. ‘Op dit moment hebben we nog geen Nederlandse retailpartijen aangesloten. Het duurde ook lang om de B2B-website goed in orde te krijgen. De ontwikkelfase is nu bijna voorbij, eind juni gaan we echt de markt op en geven we toegang aan verschillende partijen.’ De timing is volgens hem gunstig. ‘Omdat Amadeus vertrekt uit Nederland. We gaan voor onze website in Nederland samenwerken met Peakwork, daar werken alle grote partijen mee. Via die koppeling wordt S2B Global automatisch beschikbaar in de boekingssystemen van Nederlandse touroperators. Zo zijn we niet meer afhankelijk van andere beddenbanken in Nederland. Dan heb je de beste prijs, die je meteen kunt combineren en op de markt zetten.’
Focus op accommodaties
Transfers, autohuur of excursies biedt S2B Global bewust nog niet aan. ‘We zijn nu gefocust op accommodaties, en dat is al heel veel.’ Volgens Dal is het belangrijk om eerst één product goed op de markt te zetten. ‘Je doet er niet zomaar iets bij. We kunnen wel autohuur toevoegen via een API van Sunny Cars of transfers via HolidayTaxis, maar dat gaan we nu niet doen.’mHij wil dat het systeem volledig staat voordat er nieuwe diensten bijkomen. ‘Accommodaties, daar zijn we goed in en daarin willen we groeien.’ Dal is ook eigenaar van L&I Travel, waar de reismerken Mimosareizen.nl en Freesun.nl onder vallen. Die websites gebruiken nu nog Amadeus. ‘Maar volgend jaar is Amadeus weg uit Nederland. We zijn nu in gesprek met Peakwork en die deal is bijna rond.’ Zodra die koppeling live is, kunnen ook zijn eigen reismerken het S2B-aanbod gebruiken. ‘Vanaf september of oktober is het klaar. Dan kunnen we volgend seizoen live gaan met een nieuwe website.’
Testfase en prijscontrole
Voor de officiële lancering wordt het systeem uitvoerig getest. ‘Er is ook veel aandacht voor prijsmonitoring. We hebben drie mensen die dagelijks controleren of de prijzen goed zijn en of ze kunnen concurreren. Als een prijs niet goed is, ondernemen we direct actie. Dan bellen we met het hotel en onderhandelen we. Soms verlagen we zelf de prijs om te kunnen verkopen. Die flexibiliteit zie ik als onderscheidend. Iedereen wil de laagste prijs. Daar draait het om.’
Concurrentie in Turkije
In gesprekken met Turkse hotels merkt Dal dat er kansen liggen.‘Op de Nederlandse markt werken ze eigenlijk alleen met TUI en Corendon, maar ze staan ook open voor andere samenwerkingen. Een derde of vierde aanbieder is welkom. Verder is Booking.com op een agressieve manier bezig, en dat niet alleen als het gaat om de stadshotels, maar ook op leisure. Ze monitoren continu de markt en als ze ergens een lagere prijs zien, nemen ze die prijs over.’ Hij verwacht dat Booking.com in de toekomst nog meer druk zal uitoefenen. ‘Ik denk dat ze dan van het hotel eisen dat het verschil wordt rechtgetrokken. Het wordt een soort monopolie.’
Simpel en flexibel
S2B hanteert een helder en transparant model. ‘Reisagenten betalen ons helemaal niks voor het gebruik van S2B Global. Onze prijzen zijn netto. Ze kunnen gewoon inloggen en boeken. De marge bepalen agenten zelf. Of ze zelf een toeslag erop gooien, dat mogen ze allemaal zelf weten. Ik houd het simpel: je boekt en betaalt op tijd, dat is het.’ Ook technisch gezien wil Dal zijn platform flexibel houden. Hotels kunnen zelf toegang krijgen tot het systeem om hun eigen informatie in te voeren. ‘We kunnen hotels een code geven, zodat ze zelf hun product kunnen uploaden. Net als bij Booking.com, met foto’s, prijzen, alles.’ In Istanbul doen al zo’n tachtig hotels dat zelf. ‘In steden willen hotels die vrijheid. Dat kan ook op andere bestemmingen zoals Georgië, Cuba en Cyprus.’ S2B werkt daar met lokale partners die hun eigen hotels in het systeem zetten.
Caribische bestemmingen
In het Caribisch gebied is S2B voorzichtig actief. ‘De Dominicaanse Republiek hebben we nu wel, en Curaçao zou een volgende stap kunnen zijn. Misschien kijken we naar Corendon Hotels. Niet voor de Nederlandse markt, maar voor andere markten kan het wel.’ Dal volgt de ontwikkelingen op de voet. Volgens hem wordt het reisjaar 2025 gekenmerkt door veel lastminute-boekingen. ‘Het is een uitdagend jaar, maar als het gaat lopen, dan gaat het hard. Ik kan geen stoel meer terugvinden vanuit Turkije, alles zit vol.’ Of het hoogseizoen een prijzenoorlog wordt? ‘We zullen zien.’
‘Ik doe mijn best’
Ondanks de uitdagingen ziet Dal volop kansen voor S2B Global. ‘We gaan ons platform uitbreiden, gebruiken het in Nederland voor onze eigen merken en zijn in gesprek met andere partijen. Reisagenten die contact zoeken met S2B Global, krijgen het team in Antalya aan de lijn. Op dit moment is dat alleen Engelstalig. Nederland is een kleine markt, dus we hebben mensen die Engels spreken. Maar als het Nederlandse gebruik toeneemt, gaan we op zoek naar Nederlandssprekende collega’s.’ Hij wil snel schakelen, nu de markt in beweging is. ‘Je moet op tijd erbij zijn, voordat andere partijen de markt kapen.’
Dit artikel komt uit TravMagazine #9.