
Duizend banen, tien vliegtuigen en 24 bestemmingen minder. Brussel Airlines moet flink snijden. Dit liet de directie van Brussel Airlines weten op een ondernemingsraad. Dit meldt onder andere de Belgische publieke omroep VRT. ‘De herstructurering is dringend nodig om de huidige crisis te overleven en in de toekomst structureel winstgevend te worden.
Brussels Airlines onderhandelt met de Belgische federale overheid over een pakket aan steunmaatregelen ter waarde van 290 miljoen euro. Hoewel een akkoord dichtbij leek, lopen de gesprekken met Lufthansa, het Duitse moederbedrijf van Brussel Airlines, erg moeizaam.
Hoewel het transformatieplan noodzakelijk is om de crisis te boven te komen, blijven de lopende besprekingen met zowel de Belgische regering als met Lufthansa essentieel. De Belgische luchtvaartmaatschappij hoopt op een positief resultaat van de besprekingen met de Belgische overheid over de financiële steun die nodig is om de gevolgen van deze ongekende crisis te boven te komen, terwijl ze voor de herstructureringskosten de hulp van Lufthansa inroept.
Sinds de tijdelijke stopzetting van al haar vluchten (sinds 21 maart) verliest de maatschappij een miljoen euro per dag door inkomstenverlies en door onvermijdelijke doorlopende kosten zoals de huur- en onderhoudskosten van vliegtuigen.
Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines: ‘We zijn het jaar 2020 begonnen met positieve resultaten op het vlak van aantal passagiers en inkomsten. Deze zomer hadden we een sterk vakantieaanbod gepland omdat we een deel van het verloren aanbod van het failliete Thomas Cook Belgium konden compenseren. Maar de coronaviruspandemie treft Brussels Airlines bijzonder hard. We hadden geen andere keuze dan onze vluchten tijdelijk op te schorten vanaf 21 maart en technische werkloosheid in te voeren voor het hele bedrijf. Deze ongeziene crisis heeft onze financiële situatie verslechterd, waardoor we genoodzaakt zijn om substantiële en essentiële maatregelen te nemen. De herstructurering is dringend nodig om de huidige crisis te overleven en in de toekomst structureel winstgevend te worden.’
De belangrijkste maatregelen van het transformatieplan zijn:
- De herziening van het netwerk door zich te richten op de marktbehoeften en door de rentabiliteit van de routes te optimaliseren.
- De aanpassing van de vloot aan de optimalisatie van het netwerk: van 54 naar 38 vliegtuigen (-30%).
- De verlaging van personeelskosten door een vermindering van het aantal banen met 25%.
- Samen met de sociale partners zal het aantal gedwongen ontslagen tot een minimum worden herleid.
- De verlaging van de algemene kosten en de operationele kosten en de verhoging van de operationele efficiëntie, onder meer door een verbetering van de productiviteit en een verdere standaardisering van de vloot.
- De vereenvoudiging van de beloningsstructuur van de werknemers, met als doel een aantrekkelijke werkgever te blijven en tegelijkertijd de toekomstige kostenevolutie onder controle te houden.
beeld: shutterstock
