
Harry Betist, die vorig jaar zijn eigen pr- en consultancybureau begon onder de naam Betist Consultancy, verandert de naam van zijn bureau in Tourreps. ‘Dat geeft precies aan wat we doen, namelijk representatie in het toerisme’, zegt Betist.
Betist heeft een lange staat van dienst in de toeristische pr en representatie.Hij was sinds 2011 International Director Tourism bij Aviareps en daarvoor samen met René Brouwer directeur/oprichter van het toeristisch pr-bureau BrouwerBetist, dat later opging in Aviareps. Vorig voorjaar begon Betist zijn eigen bureau.
Projecten
Sindsdien is het hard gegaan. Per 1 oktober vorig jaar vertegenwoordigt Betist het Thais Verkeersbureau (TAT) in ons land. Daarnaast heeft hij projecten gedaan voor Amari Hotels & Resorts en China Airlines. Dit jaar gaat het bureau ook werken voor het verkeersbureau van Tenerife. Met drie tot vier andere bestemmingen lopen gesprekken. ‘Groei is geen doel op zich’, benadrukt Betist. ‘Ik geloof in een kleinschalige aanpak, ook klanten verlangen dat steeds meer. Bestemmingen hebben behoefte aan persoonlijke contacten.’
Netwerk
Betist heeft zich aangesloten bij Travel Lifestyle Network, een internationaal netwerk waarbij ruim 15 toeristische pr-bureaus uit de hele wereld zijn aangesloten en met een sterke vertegenwoordiging in Europa. Op die manier worden klanten bereikt die in meerdere landen vertegenwoordiging zoeken, maar slechts één aanspreekpunt willen. Betist gaat als business development director voor het netwerk aan de slag om internationale klanten binnen te halen.
In België en Nederland is Baltus Communications al bij dit netwerk aangesloten, terwijl volgens de regels van TLN slechts één bureau per land deelnemer kan zijn. In goed overleg is echter besloten een uitzondering te maken, waardoor in ons land twee bureaus lid zijn van TLN. Voor Nederland geldt na goed onderling overleg een uitzonderingssituatie, aangezien ik me meer ga bezighouden met het binnenhalen van nieuwe internationale klanten voor het hele netwerk’, zegt Betist. ‘Ik denk juist dat het voor beide bureaus in het voordeel kan werken.’
Marcel Baltus van Baltus Communications erkent dat hij aanvankelijk bedenkingen had, maar tegelijk de zakelijke voordelen ziet. ‘We werken in een concurrerende markt, waarbij internationale samenwerking in het voordeel van beide partijen is.’
Foto: Harry Betist.
Heel veel succes gewenst!