
Het citaat ‘Het is gebleken dat het werken met tussenpersonen ten aanzien van klantgelden een superkwetsbaar systeem is’ van SGR-directeur Erik Jan Reuver in De Telegraaf heeft kwaad bloed gezet bij reisagenten en ZRA’s. ‘Ik vind het eigenlijk gewoon een schandalige uitspraak van de directeur SGR en een regelrechte belediging naar alle ZRA’s en retailers! De tussenhandel wegzetten als grootste risicogroep is onjuist en SGR weet dat’, zo laat Erik van der Waard (voorzitter DTA en woordvoerder DTRU) weten aan TravMagazine.
Verder liet Reuver aan de krant weten dat klantgelden ‘in de toekomst waarschijnlijk via een derdengeldenrekening of rechtstreekse betaling’ gaan. ‘Deze oneigenlijke manier gebruiken van klantgelden met alle schade ten gevolge zal de reiswereld niet nog eens mee willen maken’.
‘Een heel jaar roepen dat de vouchers voor touroperating bedacht zijn en nu roepen dat de tussenhandel het risico is, is eenvoudigweg laakbaar’, aldus Van der Waard. ‘Een tussenhandel die ondanks de eigenlijke agentuur overeenkomsten notabene al een jaar lang letterlijk volstrekt kosteloos meewerkt aan het oplossen van verdwenen touroperator betalingen. En die dan in de pers wegzetten als grootste bedreiging voor de consumenten om zaken mee te doen, echt onvoorstelbaar teleurstellend dit.’
Begrip en resepct
Van der Waard laat weten dat de DTA met vrijwel alle leveranciers inmiddels uitstekend overleg over restituties en het in kaart brengen van de mogelijke wederzijdse risico’s heeft. ‘Om een voorbeeld te geven, ik heb met de RvC en directeur van DTA afgelopen week enkele uren met de TUI-directie in Rijswijk gezeten om onder andere over deze zaken te spreken. En ik kan je melden dat dit een uiterst plezierig en zeer constructieve meeting geweest is. Misschien moet meneer Reuver even de kaplaarzen aan doen en een stukje verder ‘de modder’ inkomen om te kijken hoe goed we momenteel met elkaar aan tafel zitten op basis van wederzijds begrip en respect. Nu moet ik in de pers lezen hoe de baas van SGR ons wegzet als onbetrouwbare risicogroep’, aldus Van der Waard.
Schofferen
‘Het had hem gesierd om deze bizarre ‘war zone’ eens te wijzen op de betrouwbare ANVR- en SGR-deelnemers en hoe belangrijk het is dat de consument daar boekt in plaats van zelf te pakketeren. Of zeg gewoon even niets tot partijen hun werk gedaan hebben en de feiten op tafel liggen’, zo laat Van der Waard weten. ‘Ik begrijp echt niet waar meneer Reuver het plezier in ziet om ons zo te schofferen in de pers en het d-reizen dossier te mengen of te koppelen. Overigens zijn verwijten pas feiten als de rechter er een besluit over genomen heeft.’
Lees ook: Reuver (SGR) begrijpt boosheid retailers niet.
Betalingsstructuur commissie
‘Om problemen met betalingen te voorkomen in de toekomst is het heel goed dat er een commissie wordt opgericht die gaat kijken naar de betalingsstructuur in de reissector’, aldus Van der Waard. ‘Wat ons betreft zouden we naar een notariële derdengeldenrekening moeten. Je moet zorgen dat de mensen die recht hebben op geld, die handel bedrijven, het deel krijgen waar ze recht op hebben. Wij roepen al heel lang dat we een oplossing willen voor de betalingsproblemen in de reissector. Nu lijkt de retail het kind van de rekening te worden. Dat ze met die commissie komen vind ik een hele goede zaak.’
Dhr. Reuver moet zich schamen. Om de huidige problematiek met Dreizen over 1 kam te scheren met andere reisbureaus en zra’s als the Travelclub, Travelcounsellors, face to face etc…..wat een genante vertoning. Ik heb al mijn klanten, met uitzondering van een handvol dossiers, echt alles terug kunnen betalen…..waar haalt hij het vandaan om dit risico richting de klant samen te vatten in 1 zin….de tussenpersoon is het risico….en dan in een krant als de Telegraaf…..de klant smult er intussen weer van en kan het kaf niet meer van het koren scheiden….
Dus….tijd voor een rectificatie…voorpagina graag!