
Wat ooit begon met een wandelreis in Marokko, heeft geleid tot twee kantoren voor Barrio Life. Vanuit Amsterdam en Barcelona creëren zij op maat gemaakte reizen: individuele rondreizen, bijzondere familiereizen en groepsreizen voor bedrijven, teams en vriendengroepen. Een gesprek met de mannen achter Barrio Life: Rikkert Barendse en Nick Wevers.
Barrio Life is een snelgroeiende Nederlandse reisorganisatie die gespecialiseerd is in het organiseren van rondreizen en groepsreizen naar Spanje, Portugal en Marokko. Het bedrijf oogt nieuw en fris, maar bestaat inmiddels toch alweer 12,5 jaar. Sleutelwoorden zijn authentiek, ontzorging, waarde voor geld en vooral de lokale ervaring.
Jullie bieden reizen aan naar drie bestemmingen: Spanje, Portugal en Marokko. Hoe is dat zo gekomen?
Rikkert: ‘Barrio Life is 12,5 jaar geleden opgericht vanuit de liefde voor Marokko. Het begon met een rugzak richting de Sahara. Ik heb daar toen voor het eerst een wandelreis opgezet, met een duidelijke focus op persoonlijke ontwikkeling. Het was een niche-reis, gericht op een individueel publiek. Maar het begin was er, en vanaf dat moment zijn we Marokko verder gaan aanbieden. We hebben ook diverse activiteiten ontwikkeld waarbij de lokale beleving en interactie centraal staan. Op een gegeven moment kregen we vanuit de markt veel vraag om ook Spanje en Portugal aan te bieden. Inmiddels zijn we specialist in Spanje, Portugal en Marokko. Je kunt ons echt een regio-specialist noemen.’
Wat is jouw band met deze bestemmingen?
Rikkert: ‘Ik woon in Barcelona en heb een passie voor toerisme. Ik spreek Spaans en Frans en ben inmiddels 25 keer in Marokko geweest. Wat dat betreft beschikken ons team en ik over veel diepgaande productkennis van de landen en de mogelijkheden. Tijdens de coronapandemie, toen er meer tijd was, heb ik een praktisch reisboek voor onze klanten geschreven. Ik ben echt van dorpje naar dorpje gereden om de plaatselijke terrasjes, de lokale hotspots en alle leuke details en wetenswaardigheden over Portugal, Spanje en Marokko te bekijken.’
Wie is de doelgroep?
Nick: ‘Die is zeer divers. We richten ons op de groepsreiziger, van individuen tot kleine feestweekenden en grote evenementen. Het grootste deel van onze doelgroep bevindt zich in het MKB. Zij zoeken een leuk weekend, maar vaak met een commercieel of zakelijk doel. Wat we veel horen, is de behoefte aan ‘employer branding’. De arbeidsmarkt is voor veel sectoren een enorme uitdaging. Klanten zeggen letterlijk: ‘Ik wil de achterdeur dichthouden en de voordeur openen, zodat er niemand weggaat en ik makkelijker personeel aantrek’. Groepsreizen zoals wij die aanbieden, werken daar heel goed voor.’
Voor welke sectoren is dat nu van groot belang?
‘We zien dat vooral bij bedrijven die zich richten op software, development, marketing en engineering.’
Wat onderscheidt jullie van andere incentivebureaus die ook reizen naar deze regio aanbieden?
‘Het belangrijkste is dat wij zowel Nederlandse reisorganisaties als DMC zijn. Met een kantoor in Amsterdam zitten we dicht bij de klant. Daarnaast hebben we een kantoor met Nederlandse medewerkers in Barcelona en later dit jaar openen we een kantoor in Marrakech. Er is dus geen schakel met een niet-Nederlandse DMC ter plekke, die moet uitvoeren wat wij bedenken. En die ook nog zijn marge moet verdienen. Je kunt ons dus zien als je Nederlandse partner ter plekke met Nederlandstalige reisbegeleiding. Die combinatie zorgt voor snel schakelen en een hoge prijs-kwaliteitverhouding.’
Een soort one-stop-shop?
‘Inderdaad, met ontzorging als extra service. Klanten kunnen bij ons met alles terecht. Je hebt enerzijds de ‘eenvoudigere’ feestweekenden met veel gezelligheid en minder culturele interactie, maar ook groepen die juist het authentieke en culturele zoeken. Dat ‘net wat meer’…’
Kun je een voorbeeld geven?
‘We hadden ooit KPMG als vaste klant, voor wie we leiderschapsprogramma’s hebben gedaan. Elke maand kwam er een groep jonge managers voor wie we een privélandgoed in de Algarve, Andalusië of Marokko afhuurden. Daar hadden ze een vijfdaags coachingsprogramma, een bijzonder aspect van de MICE-sector. Onze ambitie ligt meer aan de kant van inhoud. We doen bijvoorbeeld ook specialistische programma’s voor tuinbouwbedrijven die in Marokko speciale locaties bezoeken die nuttig zijn voor hun sector. Dankzij onze diepgaande kennis van onze bestemmingen hebben we de contacten die dat mogelijk maken. Maar we staan ook open voor groepen die gewoon plezier willen maken. Dan zorgen we voor een passend programma en een geweldige tijd. Ook in die programma’s kunnen we lokale elementen toevoegen. Het is niet alleen de standaard fietstour.’
Jullie gaan ook buiten de bekende plekken in deze landen.
‘Klopt. Dat geldt zeker voor individuele reizigers, die meer de behoefte hebben om rond te reizen. Bedrijven blijven vaker in de steden. Neem bijvoorbeeld Barcelona. Vlakbij ligt de Penedès-wijnregio, waar je kunt fietsen en goede wijn kunt proeven. Het lijkt op een Toscaans landschap! Er zijn veel streken die nog echte ontdekkingen zijn.’
Groeiplannen naar andere regio’s?
‘Sinds corona groeien we elk jaar met 25%, wat behoorlijk veel is. Ook binnen onze huidige bestemmingen. We bieden ook reizen aan naar de eilanden: Mallorca, Ibiza, Madeira, enzovoort. Ik denk dat we voorlopig nog genoeg te doen hebben. En groeien is geen doel op zich voor ons. Op de eerste plaats hebben we veel plezier in het samenwerken: met elkaar, met ons professionele collega’s, met klanten en met onze partners. Samen een geweldige reis of evenement organiseren is het leukste wat er is.’
Welke rol speelt de lokale bevolking bij Barrio Life?
‘We zijn begonnen met het idee om het lokale leven meer te integreren in de reiservaring. Dat is nog steeds ons uitgangspunt. De sfeer op de bestemming en het lokale leven geven die extra meerwaarde.’
Een belangrijk aspect tegenwoordig.
‘We hebben eind 2024 de Ondernemersprijs van de Nederlandse Ambassade in Madrid gewonnen voor onze reisfilosofie. We kregen de prijs voor ons verhaal over win-win toerisme, iets wat we in het verleden al toepasten. Dat betekent dat we leveranciers eerlijk betalen en met hen overleggen over de beste samenwerking. We willen dat medewerkers zich ontwikkelen, stagiaires een geweldige tijd hebben en klanten een top ervaring beleven. Het gaat om die win-winconnectie. Ik ben begonnen met reizen uit puur plezier, met een rugzak door de Sahara. Ik heb duurzaam toerisme gestudeerd in Breda. Mijn drijfveer is niet om snel rijk te worden; ik doe dit omdat ik het leuk vind. Nick en ik zijn het erover eens dat als alle betrokkenen tevreden zijn – de klant, de tussenpersoon, de medewerker, de lokale bevolking – het goed voelt. Dat geeft meer voldoening dan alleen aan je eigen succes denken. Daarom hebben we de Ondernemersprijs gekregen. En daar zij we best trots op.’
Geef een reactie