
In de Verenigde Staten staat de grootste bank van het land op het punt om een mega full-service reisbedrijf te lanceren. Het bedrijf verwacht in 2023 een omzet van $ 10 miljard en in 2025 een omzet van $ 15 miljard waarmee het het op twee na grootste reisbedrijf is achter Expedia en Booking.com op basis van volumes in 2021. Dat is overigens nog steeds veel kleiner dan de moederbedrijven van booking.com (Booking Holdings Inc) en Expedia (Expedia Group Inc), die elk een omzet hebben van meer dan $ 70 miljard…
De eerste berichten over de reistak die wordt opgebouwd door JPMorgan Chase & Co., door The Wall Street Journal de grootste bank van Amerika genoemd, dateren van dit voorjaar. Destijds werd medegedeeld dat dit jaar ChaseTravel.com wordt gelanceerd en de plannen liggen volgens de laatste berichten nog steeds op schema. In de afgelopen 18 maanden heeft de bank verschillende onderdelen gekocht om het full-service reisbedrijf te lanceren waar klanten reizen kunnen boeken, variërend van een eenvoudige binnenlandse vlucht tot een extravagante safari.
JPMorgan speelt al een ‘kleine’ rol in de reiswereld. Vooral middels creditcards, waarmee klanten reisbudget kunnen verdienen en verzilveren via de Ultimate Rewards-boekingswebsite van de bank. JPMorgan schat dat haar klanten goed zijn voor een van elke drie dollar die wordt uitgegeven aan vakantiereizen in de VS. JPMorgan is overigens niet het enige financiële bedrijf dat probeert groter te worden in de reissector. American Express Co. is momenteel een grote speler en Capital One Financial Corp. investeerde vorig jaar in een boekingsbedrijf om zijn eigen reissite te bouwen en opende zijn eerste luchthavenlounge.
Toen de pandemie begin 2020 toesloeg en de reiswereld tot stilstand kwam, zag JPMorgan een kans voor overnames. Discussies om zijn boekingssystemen over te schakelen naar cxLoyalty liepen in december 2020 uit op het kopen van het hele bedrijf. In 2021, toen de reisuitgaven weer stegen, kondigde de bank aan dat ze luchthavenlounges zou lanceren. Een partner van de bank, de eigenaar van de loungeketen The Club, bouwt negen lounges in steden als Boston, Hong Kong en Phoenix, elk met lokale ontwerpen en eten. In september vorig jaar kondigde JPMorgan aan dat het The Infatuation zou kopen, een restaurantrecensiesite met het merk Zagat. Het begint nu ook hotels te beoordelen en complete stadsgidsen samen te stellen.
Executives van JPMorgan zeggen dat ze willen domineren op extravagante routes en klanten willen helpen bij het boeken van spa’s, diners en ervaringen. ‘Meer mensen zijn nu geïnteresseerd om geïnspireerd te worden en zeggen: ‘Ik wil een van die sociale-media-achtige momenten hebben, dus vertel me waar ik heen moet’, zo laat Jason Wynn, het hoofd van de nieuwe reisafdeling, weten aan Amerikaanse media.
Begin dit jaar sloot JP Morgan Chase een definitieve overeenkomst met Frosch, een Amerikaans familie-reisbedrijf dat in 1972 werd opgericht en zich focust op luxe vrijetijds- en zakenreizen. De overname van het familiebedrijf Frosch en zijn ervaren reisadviseurs geeft de reistak van de bank volgens Amerikaanse experts meer mogelijkheden om de reisboekingen beter te beheren, met een menselijke touch in plaats van kunstmatige intelligentie. Het bureau, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in New York City en Houston, heeft kantoren op meer dan 40 locaties over de hele wereld. Er werken meer dan 2.000 medewerkers. De bank biedt ook de ‘koop nu, betaal later’ mogelijkheid.